La regola “Libellus De Regularibus Obseruantiis” o "Largiente Domino"
CODEX REGULARUM MONASTICARUM ET CANONICARUM
COLLECTUS OLIM A S. BENEDICTO ANIANENSI ABBATE
Tomus secundus
Juxta editionem LucÆ Holstenii,
Augustæ Vindelicorum anno 1759
Additamentum V
Antiqua Regula monastica
Observatio critica
Link al testo italiano della Regola
Antiqua hæc est Regula, cum ante septingentos annos scripta fuerit; prout
testatur clarissimus Edmundus Martene (1654-1739),
qui illam ineunte hoc sæculo eruit ex MS. Colbertino optimæ notæ, sed sine
nomine Auctoris
(Veterum
scriptorum et monumentorum historicorum, dogmaticorum, moralium amplissima
collectio, vol. 9, pag. 161. Parigi 1733).
Et forsan longe ante sæculum decimum composita erat, etiamsi S. Benedicto
Anianensi ignota fuerit, utpote in suo Regularum Codice, per Lucam Holstenium
edito pretermissa, ubi etiam desideratur Regula Joannis Biclarensis circa An.
DLXXXIX. conscripta, circa quam omissionem conqueritur Mabillonius, cum et illa
perfectionem vitæ Monasticæ contineat
(Annales
Ordinis Sancti Benedicti. Vol. 2, pag. 203. Lucae, Typis Leonardi Venturini,
1739).
Existimat quidem laudatus Martene, auctorem hujus Regula non multo post sanctos
Isidorum et Fructuosum vixisse, quia illorum Regulas citat, ex quibus tamen,
nullum determinatum tempus pro hujus Regulæ exordio assignari potest. Hoc unum
asserere possumus, hanc Regulam sapere antiquitatem, sed scriptam fuisse, quando
Monachatus ubique florebat, atque nonnulli Monachi
a primæva institutione deflectere cæperunt. Hinc per tota quindecim capitula
exhortatur et admonet Auctor, ut Monachi præcepta sua observent, ad exemplar
primorum vitæ Monasticæ Legislatorum, præsertim, Joannis Cassiani, S.
Benedicti, Isidori et Fructuosi.
Antiqua Regula Monastica
auctore
Anonymo
CAPITULA
I. QUALITER DIE DOMINICO AGENDUM SIT.
II. QUALITER A SANCTO PASCA USQUE AD KALENDAS OCTOBRIS DIVINA OPERA PER DIEM
AGANTUR.
III. QUALITER A KALENDIS OCTOBRIS USQUE IN SANCTO PASCA DIVINA ET HUMANA
OPERA NOCTURNIS ET DIURNIS ORIS AGANTUR.
IV. DE IEIUNIO.
V. DE COTIDIANA REFECTIONE.
VI. DE MENSURA CIBORUM.
VII. DE MENSURA POTUS.
VIII. DE TACITURNITATE.
IX. DE ORATIONE.
X. DE LECTIONIS STUDIO.
XI. DE OPERE MANUUM.
XII. DE VILITATE INDUMENTORUM.
XIII. DE HOSPITALITATE.
XIV. DE HUMANA LAUDE.
XV. DE PERSEVERANTIA BONI OPERIS.
CAPUT I. QUALITER, DIE DOMINICO AGENDUM SIT.
«
Dominicum diem,
sicut ait
Isidorus,
Apostoli ideo religiosa sollemnitate sanxerunt,
quia in eodem Redemptor noster a mortuis
resurrexit; quique ideo Dominicus appellatur, ut in eo a terrenis operibus
vel a mundi illecebris abstinentes, tantum divinis cultibus serviamus,
dantes scilicet diei hunc honorem et reverentiam
propter spem resurrectionis nostræ, quam habemus in illa
».
Legitur enim in Epistola
Leonis Pape
De sacramento diei
Dominicæ
ita: «In
hac die mundus sumpsit exordium; in hoc die per resurrectionem Christi et
mors interitum et vita accepit præmium.
In hac Apostoli a Domino prædicandi omnibus gentibus Evangelii tubam sumun
et imperandum
universo mundo Sacramentum regenerationis accipiunt.
In hac, sicut Beatus Iohannes Evangelista testatur,
congregatis in unum discipulis, cum clausis ianuis ad eos Dominus introiret,
insufflavit
et dixit:
«
Accipite Spiritum Sanctum, quorum remiseritis peccata remittuntur eis et
quorum detinueritis, detenta sunt
».
In hac denique die promissus a Domino
Apostolis Spiritus Sanctus advenit
». In hac etenim die, sicut Patres nostri verbo et exemplo nos docuerunt,
nihil aliud est agendum, nisi orationi, lectioni et tantummodo prædicationi
incumbere.
CAPUT II. QUALITER A SANCTO PASCHA USQUE AD CALENDAS OCTOBRIS DIVINA ET
UMANA OPERA AGANTUR PER DIEM AGANTUR.
A sancto Pascha usque ad Calendas Octobris post matutinum officium, mox
Prima subsequatur, et usque ad Tertiam
manibus operandum est simul cum divina meditatione.
Post Tertiam autem missarum sollemnia celebranda sunt: qua expleta usque ad
Sextam lectio divina studenda est. Post Sextam autem, — si quarta et sexta
vel septima feria non fuerit, — reficiendum est.
Post refectionem autem hore sextæ, sicut Beatus Benedictus ceterique Patres
docent, aut requiescendum est, aut legendum usque ad Nonam. Post Nonam autem
usque ad Vesperam operari et psallere oportet. Post vespertinum autem
officium, quibus necesse est, edendi licentia a quibusdam sanctis Patribus
concessa est. Post hæc, quantum hora permittit, lectioni vacanda est, et sic
luce adhuc diei Completorium persolvendum.
Peractum autem Completorium, sicut scriptum est in Regula Patrum, dicendum
est: «
Pone, domine, custodiam ori meo, et ostium circumstantiæ
labiis meis ».
Et cum a somno surrexeris: «
Domine, labia mea aperies. Domine Jesu Christe, Fili Dei vivi altissimi, in
nomine tuo levabo manus meas. Deus in adiutorium meum III. Verba mea, VIII.
Pater noster, Credo in Deum. Dignare Domine die isto. Perfice gressus meos.
Benedictus Dominus die quotidie. Dirigere et santificare, etc. Fiat
misericorida tua». Psal. «Domine quid multiplicati.
Miserere mei Deus.
Venite, exultemus».
CAPU III. QUALITER A CALENDIS OCTOBRIS USQUE IN SANCTO PASCHA DIVINA ET
UMANA OPERA NOCTURNIS ET DIURNIS HORIS AGANTUR.
Media autem nocte solemne Officium peragendum est, quia scriptum est: «
Media nocte surgebam ad confitendum tibi super iudicia iustitie tue
».
In hoc namque tempore vastator Angelus transiens primogenita Ægiptiorum
percussit. Unde et nos vigilare oportet, ne periculo Ægiptiorum admisceamur.
Unde et Dominus
in Evangelio:
«
Beati sunt servi illi, quos cum venerit
Dominus, invenerit vigilantes,
et si vespertina hora venerit, et si media nocte, et si galli cantu, beati
sunt
». Nam in
Evangelio testatur, quia Iesus pernoctans erat in oratione
Deo. Paulus et Silas in custodia publica circa medium noctis hymnum
audientibus cunctis dixisse vinctis memorantur. Oportet his psallendum,
orandumque frequentiam nos in sanctis habere officiis. Quo peracto, in
divinis precibus tota deinceps nox ducenda est usque mane. Matutinorum
sollemnitas incipiente luce celebranda est, quia matutina luce radiante
Dominus et Salvator noster ab inferis resurrexit, et ideo diluculo proinde
oratur, ut surrectio Christi celebretur. Longe autem antea
David Propheta prænunciavit dicens: «
In Matutinis meditabor in te, quia fuisti adiutor meus ». Et
alibi: «
Prævenerunt oculi mei ad te diluculo ». Et iterum: «
Ad te de luce vigilo», dicitur. Peractum vero Matutinorum
officium, usque ad horam diei secundam secretius soli Deo orationibus summo
studio intentissime insistendum est.
Officium autem horæ Primæ a sanctis Patribus legitur esse institutum,
propter illud
daviticum,
ubi dicitur: «
Mane adstabo tibi et videbo quia tu es Deus nolens iniquitatem
». Et iterum: «
Ad te orabo, Domine, mane exaudies vocem meam », et multa
alia. Expletum autem prædictum officium, lectio sancta usque ad horam diei
tertiam de manibus tuis non recedat. Officium autem horæ tertiæ ideo
celebratur, quia eadem hora Spiritus Sanctus in linguis igneis super
Apostolos in die sancto Pentecosten descendisse legitur, impleturus gratia
quam Christus promisit. Expletum vero officium horæ tertiæ, usque ad horam
diei sextam propriis manibus simul cum divinis canticis operare oportet.
Officium autem horæ sextæ ideo celebratur, quia sexta hora Christus passus
est. Expleto sextæ horæ officio, iterum ut supra, cum divina meditatone ad
aliquod opus propriis manibus exercedum properare festina usque ad horam
nonam: ita tamen, ut inter exercitationem operis mens et corpus ad orationis
studium frequenter recurrat; quia, ut ait
Augustinus, «
Servum Dei manibus operantem et psallere nomini Domini oportet
».
Supradicta autem frequens oratio intensissima et pura, non in multiloquio,
sed in puritate cordis et compunctione lacrimarum esse debet.
Officium nonæ horæ ideo a sanctis Patribus est institutum, quia eadem hora,
secundum Evangelicam auctoritatem, Dominus Iesus emisit spiritum. Horam
autem tertiam, sextam, nonamque, sicut in divinis legitur Scripturis, Daniel
et tres pueri supplicationibus devoverunt. Atque tres istæ horæ Trinitatis
nobis reverentiam demonstrant. Post nonam autem missarum solemnia celebranda
sunt. Post hæc, divina lectio in manibus cum compuntione cordis amplexanda
est usque ad vespertinum officium. Vespertinum autem officium et vetere
Testamento sollemnis est celebratio: quia eo tempore veterum sacrificia
offerre, adolereque Altario aromata et thura consuetudo erat, sicut ait
David: «
Dirigatur oratio mea sicut incensum in conspectu tuo; elevatio manuum mearum
sacrificium vespertinum ». In novo Testamento eo tempore
Dominus et Salvator noster cœnantibus Apostolis Mysterium sui corporis et
sanguinis initio tradidit, ut tempus ipsum Sacrificii vespertinum sæculi
ostenderet. Proinde in honore ac memoria tantorum Sacramentorum his
temporibus adesse nos decet Dei conspectibus, et personare in ejus cultibus,
orationem nostram illi Sacrificium offerentes, atque in eius laudibus
pariter exultantes. Expleto vespertino officio, dicto hymno cum gratiarum
actione,
cibum pro sustentatione corporis vespertinum et vilem
percipere oportet, sicut ait inter cetera Beatus
Hieronimus
ad Paulinum Presbyterum:
«
Sit vilis tibi et vespertinus cibus, olera et legumina interdum et
pisciculos pro summis ducas deliciis ». Sit autem mensa
refectionis tuæ referta cibis animæ et corporis, id est, ut ex una parte
codex apertus sit, ex altera panis: ut semper anima tua divino satietur
verbo, dum corpus tuum humano reficitur alimento.
Quia, sicut
scriptum est: «
Non in solo pane vivit homo, sed
in omni verbo quod procedet ex ore dei ».
Cum autem surrexeris a mensa, coram Altario Christi gratiarum resolve
actiones. Post hæc iterum sancta in manibus lectio ascendat, usque ad
terminum lucis diei. Dum aduc dies est, completorium celebrandum est.
Completorium autem divina ex auctoritate institutum est,
David Propheta dicente: «
Si ascendero in lectum strati mei, si dedero sommum oculis meis et palpebris
meis dormitationem, aut requiem temporibus meis, donec inveniam locum
Domino, tabernaculum Deo Jacob », etc. Post completorium autem
repausatio corporis concedenda est. Tu vero illud recole, quod in
Canticis Canticorum scriptum est: «
Super lectum meum in noctem quesivi, quem diligit anima mea ».
Ut autem invenias illum, ad cuius cælestia palatia festinare desideras, lava
per singulas noctes lectum tuum, lacrymis stratum tuum riga. Vigila et esto
sicut passer in solitudine, dic Domino Deo tuo: «
De nocte vigilat spiritus meus ad te, Deus, quia lux præcepta tua sunt super
terram ». «
Noctibus, ut beatus ait
Hieronimus,
bis terque surgendum, revolvenda de Scripturis, quæ memoriter retinentur
». Ipse tuus somnus oratio sit, ut actio tua dicat: «
Ego dormio et cor meum vigilat ».
CAPUT IV. DE JEJUNIO.
Sanctus Hieronymus: « Sic
quoque debes jejunare, ut fracto corporis appetitu, nec in lectione, nec in
psalmis, nec in vigiliis solito quid minus facias. Item parcus cibus et
semper venter esuriens triduanis ieiunis præferatur».
AugustInus episcopus: «
Jejunium universam esse dicimus corporis castigationem ». Non
est tantummodo ieiunandum a concupiscentia ciborum, sed ab omnia letitia
temporalium delectationum.
CAPUT V. DE QUOTIDIANA REFECTIONE.
A
sancto Pascha usque ad Pentecosten, sicut ait Sanctus
Benedictus,
ad sextam reficiendum est et ad seram cœnandum. De his autem diebus Sanctus
Isidorus
in
Libro officiorum
ait: «
Post Pascha autem usque ad Pentecosten, licet traditio Ecclesiastica
abstinentiæ rigorem prandiis relaxaverit, tamen, si qui Monachorum vel
Monacharum jejunare cupiunt,
non sunt prohibendi: quia et Antonius et Paulus
ceterique Patres antiqui, etiam in his diebus in eremo leguntur abstinuisse,
neque solvisse abstinentiam nisi tantum die Dominico
». «
A Pentecosten autem usque ad Calendas Octobris, si quarta et sexta feria
fuerit,
sicut sanctus ait
Apollonius,
non est solvendum ieiunium. Sed et Sabbati dies Apostolis sanctisque
Patribus consecratus habetur
». Secunda autem tertia, et quinta feria, si placuerit, ad sextam
reficiendum. Sin autem ad oram nonam protelandum. A Calendis Octobris usque
in Pascha excepto diebus festis, usque ad vesperum est refectio perlonganda.
CAPUT VI. DE MENSURA CIBORUM.
Sanctus Fructuosus: «Vivere
autem solis oleribus et leguminibus, raroque pisciculis fluvialibus vel
marinis oportet».
Isidorus
Episcopus: «
Per omnem autem hebdomadam
Fratres viles olerum cibus, ac pallentia utantur legumina
».
Basilius
Episcopus: «
Oportet enim modo uti cibis, quæ et facilius et levius comparantur
». Item: «Si
quid ergo illud est quod potest vel citius vel levius explere hanc
necessitatem corporis, id potius in cibis eligendum est
». Sanctus
Benedictus
ait:
«
Credimus in refectione cotidiana, sive una sit refectio, sive prandii et
cœnæ, panis libra una et duo pulmentaria cocta sufficere, et si fuerit unde
poma, vel nascentia leguminum, addatur et tertium
».
Ieronimus
ad Paulinum Presbyterum ait:
«
Sit vilis tibi et vespertinus cibus, olera et legumina, interdumque
piscículos pro summis ducas deliciis.
Qui Christum desiderat, et illo pane vescitur, non quærat magnopere quam de
pretiosis cibis conficiat».
Item ad Eustochium:
«Sit
itaque moderatus cibus, et numquam venter expletus. Multi quippe sunt, qui
cum vino sint sobrii, ciborum largitate sunt ebrii. Ad horam tibi nocte
surgenti non indigestio ructum faciat, sed
inanitas. Item sint quotidiana jejunia, et refectio satietatem fugiens.
Nihil prodest biduo triduoque transmisso vacum portare ventrem, nisi pariter
obruatur
».
Ambrosius
Episcopus:
«
Ne des te ipsum saturitati ventris, et ne replearis somno nocturno. Hoc enim
modo efficeris mundus, et Spiritus Domini superveniet in te
».
CAPUT VII. DE MENSURA POTUS.
Sancuts Benedictus ait: «
Hemina vini unicuique sufficiat per diem, quibus autem donat Deus
tolerantiam abstinentiæ, propriam se habituros mercedem sciant. Item:
consentiamus, ut non usque ad satietatem bibamus, sed parcius: quia vinum
apostatare facit etiam sapientes».
Hieronimus:
«Vinum
et adolescentia duplex incendium voluptatis. Quid oleum flammæ adjicimus?
Quid ardenti
corpusculo fomenta ignium
ministramus?
».
Paulus
ad Timotheum:
«
Nam noli, inquit,
aquam bibere, sed vino modico utere propter stomachum tuum et frequentes
tuas infirmitates
» (8).
Vide quibus causis vini potio
concedatur,
ut hoc stomachi dolor et frequens medeatur infirmitas, et ne nobis forsitan
de ægrotationibus blandiremur, modicum præcepit esse sumendum, medici potius
consilio quam Apostoli.
Alioquia idem Apostolus alibi se dixisse meminerat:
«Et
vinum
in quo est luxuria
».
Et
«
Bonum est homini vinum non bibere et carnem non manducare».
Ambrosius
Episcopus: «Non
te lætificet vinum, neque delectent te carnes, ut non inutrias carnem
corporis tui et cogitationes turpes non deficient a te».
Ne dicas: «Hodies
festivitas, et bibam vinum, cras Pentecosten et manducabo carnes»,
quia non est festivitas apud Monachos super terram, neque implere oportet
ventrem tuum. Da Senioribus vinum, et infirmis escas, propter quod
contriverunt carnes juventutis tuæ.
Athanasius
Episcopus: «
Carnis et vini species, quasi caloris fomenta et libidinis incitamenta fuge
».
CAPUT VIII. DE TACITURNITATE.
Oportet namque secundum Sanctorum Catholicorum Patrum auctoritatem tempore
orationis ab humano cessare colloquio, ac letionis, nisi supervenientum
hospitum ab hoc contigerit declinare: Reliquis horis tibi ad opus corporale
exercendum deputatis, quidquid ministris tuis et tibi necesse fuerit,
invicem brevi sermone definienda est quærimonia: quia secundum
Hieremiæ Prophete testimonium:
«Beatus est qui tulit jugum ab adolescentia sua, sedebit
solitario et tacebit».
Cum autem tibi necessitas incumbit loquendi, auctoritas cujusdam sancti
Patris jubet, ut dicas prius tertio: «
Domine,
labia mea aperies, et os meum annuntiabit laudem tuam»:
Quo prædicto, mox cum omni celeritate festinanter cum fervore charitatis
redde responsum.
Leniter et sine risu, humiliter et pauca verba
et rationabilia verba loquaris, quia scriptum est: «
In multiloquio peccatum non deerit ».
Cum autem aliquis ostiolum pulsaverit tuum, secundum auctoritatem sancti
Benedicti, «
Deo gratias » responde. Et mox evacuatis manibus et omne opus
imperfectum relinquendo, summa cum festinatione timoris Dei responsum
reddere propera. Si cogitationes pravæ cordi tuo advenerint, secundum
auctoritatem sancti
Benedicti
dic corde et ore: «
Tunc ero immaculatus coram Deo, si observavero me ab iniquitate mea».
Si autem inepta lætitia risusque accesserit tibi, recordare
Dominicum illud præceptum: «
Væ vobis qui ridetis nunc, quia flebitis ». Et iterum: «
Beati qui flent nunc ». Et
Apostolus: «
Miseri, flete et lugete, quia risus in luctum convertetur et gaudium in
mærorem ». Unde et
Salomon: «
Risui dixi amentiam ». Et iterum: «Væ vobis qui ridetis,
stultus in risu exaltat vocem suam.
Vir autem sapiens vix tacite ridebit ». Nam Dominus et
Salvator noster legitur flevisse Lazarum ad monumentum, et in alio loco
vidisse civitatem et flevisse super illam, dicens: «
Quia si cognoscisses et tu ». Nusquam autem invenitur, quantum
ad auctoritatem Evangeli pertinet, usum risu fuisse.
CAPUT IX. DE ORATIONE.
Sanctus
Ciprianus:
«
Non verbis tantum, sed et factis Dominus orare nos docuit, ipse orans
frequenter et deprecans, et quid nos facere oporteret, exempli sui
contestatione demonstrans, sicut scriptum est:
“
Ipse autem fuit secedens in solitudine et adorans
“.
Et iterum: “Exivit
in monte orare, et fuit pernoctans in oratione Dei “.
Quod si ille orabat, qui sine peccato erat, quanto magis nos
peccatores oportet orare: Et si ille per totam noctem iugiter vigilans et
continuis vicibus orabat, quanto magis nos in frequentando oratione debemus
nocte vigilare ?
».
Ioannes
Episcopus.
«Oratio
Ecclesiastica solvit vincula Petri, et Pauli dilatavit prædicandi fiduciam.
Oratio caminum ignis extinxit, oratio conclusit ora leonum, oratio
seditionem compescuit, oratio paradisum aperuit, oratio cœli cardines
referavit, oratio sterilem fœcundavit, oratio Cornelii cœlos penetravit,
oratio publicanum justificavit etc.».
Isidorus
Episcopus: «
Hoc est remedium ei, qui vitiorum incitamentis exæstuat, ut quotiens
quolibet tangitur vitio, totiens ad orationem se subdat, quia frequens
oratio vitiorum impugnationem extinguit ».
Sanctus
Benedictus:
«Non
in multiloquio, sed in puritate cordis et compunctione lacrimarum nos
exaudiri sciamus, et ideo brevis debet esse et pura oratio, nisi forte ex
affectu spirationis divinæ gratiæ protendatur».
Atanasius
Episcopus: «
Cum orationem celebrare desideras, talem te exhibe, quasi qui sis cum Domino
loquturus.
Cum Psalmum
dicis, cui verba dicis, agnosce, et in compunctione magis animi, quam in
tinnulæ vocis dulcedine delectare.
Lacrimas enim psallentis Deus magis quam voces
comprobat. Omnium operum et cogitationum tuarum speculatorem Deum crede; et
cave ne quod divinis oculis indignum sit aut opereris aut cogites
».
CAPUT X. DE LECTIONIS STUDIO.
Sanctus
Cesarius
Episcopus: «
De divinis Scripturarum fontibus iugiter aquam salutis anima hauriat, illam
utique de qua dominus dicit:
«
Qui credit in me, flumina de ventre eius fluent aque vive ». De paradisi
etiam floribus, hoc est sanctarum Scripturarum sensibus, anima sancta se
iugiter ornare contendat
».
Athanasius
Episcopus: «
Divinæ lectionis convivium diligite, et spiritualibus te saturari dapibus
concupisce, et illos potius quære cibos, quibus anima magis quam corpus
reficiatur ».
Hieronymus
Presbyter:
«
Crebrius lege, disce quamplurima, tenente te codicem somnus oprepat, et
cadentem faciem pagina sancta suscipiat
». Cum aperueris codicem, priusquam incipias legere, dicere te oportet illud
Daviticum
tertio, secundum auctoritatem cuiusdam patris: «
Domine, labia mea aperies, et os meum adnuntiabit laudem tuam »
Et: «
Da mihi intellectum, et scrutabor legem tuam, et custodiam illam in toto
corde meo ».
Et tunc lectio cum compunctione cordis incipienda est. Peracta autem
lectione, dicere te opertet: «
Confitebor tibi, Domine, in directione cordis, in eo, quod didici judicia
iustitiæ tuæ.
Eructabunt labia mea hymnum,
quoniam mandata
tua elegi
».
Si autem aliqua tibi tentatio malorum hominum, vel etiam immundorum
spirituum pulsaverit, secundum auctoritatem Dominus
Augustini Episcopi dic ore et corde:
«
Dominus mihi adjutor,
non timebo, quid faciat mihi homo. Dominus mihi adjutor, et ego despiciam
inimicos meos
».
CAPUT XI. DE OPERA MANUUM.
Sanctus
Isidorus
Episcopus: «
Dei servus semper operetar manibus suis, ita ut quibuslibet variis
officiorum artibus laboribusque studium suum impendat, sequens loquentem
Apostolum, qui dicit:
«
Neque panem gratis manducavimus, sed in labore et fatigatione, nocte et die
laborantes
».
Et iterum:
«
Qui non vult operari non manducet
».
Per otium enim libidines et noxiarum cogitationum nutrimenta concrescunt;
per laboris
vero esercitium vitia nihilominus elabuntur.
Nam et Patriarchæ greges paverunt;
et Joseph justus, cui Maria desponsata extitit, faber ferrarius fuit.
Si quidem et Petrus Princeps Apostolorum piscatoris gessit officium, et
omnes Apostoli corporale opus faciebant, unde vitam corporis sustentabant.
Servus
Christi sic manibus operari debet, ut semper laudem Dei in ore habeat, et
lingua eius Psalmis atque hymnis inserviat. Laborandum est ergo corpore,
animi fixa in Deum intentione, sicque manus in opere implicanda est, ut mens
non avertatur a Deo ».
Augustinus Episcopus: «Cantica
vero divina cantare, etiam manibus operantes facile possunt Dei servi, et
ipsum laborem tamquam divino celeumate consolari. Quid enim impedit servum
Dei manibus operantem in lege Domini meditari, et psallere nomini Domini
altissimi?».
Cassianus Presbyter: «Sicut
enim numerum tempus otii a Dei servis excipere convenit, ita ne meditationi
quidem spirituali finem imponere, nam pariter exercere necesse est animæ
virtutes, et exterioris hominis stipendia».
Ambrosius
Episcopus: «Paulus
enim Apostolus a mane usque ad quintam horam victum, manibus ricabat: et
exinde usque ad decimam horam disputabat publice».
Hieronymus ad Rusticum: «fac
aliquid operis, ut semper te diabolus inveniat occupatum. Memento quia
Apostoli Christi habentes potestatem de Evangelio vivere, laborabant manibus
suis, ne quem gravarent, et aliis tribuebant refrigeria, quorum pro
spiritualibus debebant metere carnalia».
Sanctus
Benedictus:
«
Tunc vere monachi sunt, si labore
manuum suarum vivunt, sicut Patres nostri et Apostoli
». Cum autem corporale opus manibus exercendum tibi necesse fuerit,
priusquam incipias illud secundum auctoritatem Sancti
Benedicti
et
Cassiani
dic tertio: «
Deus, in adiutorium meum intende; Domine ad adiuvandum me festina,
adiungendam Gloria Patri»,
et tunc, picta fronti cruce Dominica incoha opus illud. Sic enim ait Sanctus
Ieronimus:
«
Ad omnem actum, ad omnem incessum manus pingat crucem
». Predictum autem versum:
«Deus, in adiutorium meum»,
idem
Cassianus in
decima collatione sua
summa laude concelebrat, adfirmans congruum et nimis utile esse, dicendum ad
omnem utilitatem humanam, seu contra invisibilem hostem. Peractum autem
opus, secundum auctoritatem Sancti
Benedicti dic tertio coram altario Christi: «
Benedictus es, Domine Deus, qui adiuvasti me et consolatus es me
».
CAPUT XII. DE VILITATE INDUMENTORUM.
Vilitas autem et abiectio vestimentorum, secundum exempla multorum sanctorum
Patrum, tibi complaceat.
Sanctus
Gregorius
Papa: «
Nemo æstimet in fluxo atque studio vestium peccatum deesse, quia, si hoc
culpa non esset; nullo modo Johannem Dominus de vestimenti sui
asperitate laudasset. Si cultus vestium culpa non esset,
nequaquam
Petrus Apostolus per Epistolam fœminas a pretiosarum vestium appetitu
compesceret, dicens:
«
Non in veste pretiosa ».
Pensandum nobis summopere est,
de cultu vestium, quæ culpa sit
hoc etiam viros appetere,
a quo curavit pastor Ecclesiæ et fœminas prohibere
». In sacris etenim legitur Canonibus, Concilio Cartaginensi, ut Clericus
nec vestibus nec calceamentis quærat decorem.
Sanctus etenim
Hieronymus,
sic ait: «
Vilis tunica sæculi probet conteptum
».
Sanctus
Benedictus
ita ait, de quo colore aut grossitudine dentur vestimenta: «
Non causentur monachi, sed quales inveniri possunt in Provincia qua
habitant, aut quod vilius comparari potest».
Cassianus
etenim ita: «
Vestis quoque sit, quæ corpus contegat tantum, nuditatemque repellat et
frigoris retundat injuriam,
non quæ seminaria vanitatis aut elationis enutriat ».
Sanctus etenim
Cesarius
de hac re ita nos admonet dicens: «
Nolite possidere stragula pulchra et picta tapetia, plumaria etiam et
reliqua his similia cum ingenti sumptu
et superflua expensa ad oculorum libidinem præparata
». Sanctus
Basilius:
«
Qui vult,
inquit,
religiose ac pie vivere, in omnibus et simplicitatem ac vilitatem vestium
requirat, id est ea, quæ parvo pretio
emuntur.
Sed et de calceamentis eadem ratio observabitur, ut quod simplex est et
paratius,
id adsumatur
».
Pachomius
ita: «
Non sit notabilis habitus vester, nec intendatis vestibus placere, sed
moribus
».
Isidorus
namque ita: «Cultus
vestium vel indumentorum insignia deponenda. Munitus enim debet esse servus
Dei,non delicatus».
Et: ne autem superflua sunt vestimenta, audi Beatus Benedictum dicente: «sufficit
monacho duas cucullas, et duas tunicas habere».
Et Sanctus Basilius de hac re ita pronuntiat, dicens: «De
numero autem indumentorum nihil possumus dicere, cum manifesta definitione
præscriptum fit, in qua dicit: Qui babet duas tunicas, det non habenti».
Ex quo fine dubio plures habere illicitum dicitur. Quibus ergo habere duas
tunicas non licet, his quomodo aliquid de diversitate indumentorum præcipi
potest?
CAPUT XIII. DE HOSPITALITATE.
Hospitalitati vero, prout facultas rerum tibi suppetit, multorum exempla
Patrum fultus, studere satage, ob
Illius
amorem, qui in iuditio dicturus erit: «
Hospes fui et collegistis me
», et «
Quod uni ex minimis meis fecistis, mihi fecistis
». Unde et per
Paulum
dicitur: «
Charitas fraternitatis maneat, et ospitalitate nolite oblivisci. Per hanc
enim placuerunt quidam Angelis hospitio receptis».
Hinc
Petrus
ait: «
Hospitales invicem sine murmurationibus
». Beatus etenim Papa
Gregorius:
«Hospitalitatem, frates charissimi, diligite, charitatis opera amate
». Sanctus etenim
Fructuosus
martyr ita pronuntiat, dicens: «
Hospitibus et peregrinis fratribus cum summa reverentia, charitatis et
ministrationis obsequia sunt prebenda, et ad vesperum lavandi pedes; et si
ex itinere sunt confecti, oleo perungendi sunt: lectuaria, lucerna et
stramina mollia exibenda; ac profiscentibus juxta possibilitatem loci
viaticum imponendum
».
Pedes denique hospiti lavandi sunt, quibus lotis, secundum
auctoritatem Sancti
Benedicti dicendum est: «
Suscepimus, Deus, misericordiam tuam in medio templi tui
». Venientibus autem, sive discedentibus hospitibus, sicut ait Sanctus
Benedictus, «inclinato
capite, vel prostrato omni corpore in terra, Christus in eis adoretur, qui
et suscipitur, suscepti autem hospites,
sicut ipse ait,
ducantur prius ad orationem.
Facta autem oratione, osculum porrigendum est, et postea
legatur eis lex divina, ut ædificentur, ac deinde omnis eis administretur
humanitas».
CAPUT XIV. DE HUMANA LAUDE.
Dominus
ac Redemptor noster in Evangelio suo admonet dicens: «
Attendite, ne justitiam vestram faciatis coram hominibus, ut videamini ab
eis», id est, ut faciatis bona, attentione ut vanas laudes ab
hominibus recipiatis.
Sed quicquid boni
faciat Christianus, cœlestia perpetrare cupiens regna, Christi amore et animæ
suæ salute ac fraterna faciat charitate. Qui enim elemosynas faciunt, vel
orationes et jejunia, ut laudem humanam recipiant, procul dubio ab æterna
bonitate se privant. De his namque, qui ideo bona faciunt, ut in præsenti sæculo
ab hominibus laudem recipiant,
dicit mundi
Redemptor: «Amen
dico vobis, receperunt mercedem suam ». «
Cum enim pro recto opere, ut sanctus Papa ait
Gregorius, «laus
transitoria qæritur, æterna retributione res digna vili pretio venumdatur.
Summopere namque
studendum est Dei servo, ut bona, quæ facit,ideo faciat, ut non sibi, sed Domino, a quo bona
accepit,
laudem
requirat
». Sicut ait
Dominus
in Evangelio: «
Sic luceat lux vestra coram
hominibus,
ut videant
opera vestra bona et glorificent Patrem
vestrum, qui
in cœlis est
». Et
Apostolus:
«
Qui gloriatur, in Domino
glorietur
». Et
Psalmista:
«
Non nobis,
Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam
».
CAPUT XV. DE PERSEVERANTIA BONI OPERIS.
Virtus namque boni operis est perseverantia, dicente
Domino Deo nostro: «
Qui perseveraverit usque in finem, hic salvus erit ». Audi
quia non dixit: «
Qui cœperit bonum », sed «
qui perseveraverit in bono,
hic salvus erit ». Bonum ergo cœpisse, sed perfecisse virtus
est. Sunt enim qui bene incipiunt, sed male finiunt conversationem suam,
sicut Judas, prius Apostolus, et postea proditor Domini. E contra sunt enim
qui male incipiunt, sed bene finiunt, sicut Paulus, qui prius persecutor,
postea prædicator; primo raptor, postea fidelis dispensator; primo lupus,
postea agnus. Oportet enim et valde, pernecessarium videtur unicuique Dei
servo, ut quidquid agendum inchoat bonum, a Deo perfici instantissima
oratione deposcat: ut qui pro sua inenarrabili misericordia dedit
cognoscere, det etiam solita pietate sua velle insuper et perficere, ut qui
nostris meritis non valemus, suorum precibus Sanctorum, qui ab initio sæculi
ei placuerunt, adipisci omnem boni operis perseverantiam mereamur, eo
præstante qui est alpha et omega, initium et finis, Jesus Christus Dominus
noster, qui cum æterno Patre una cum Sancto Spirito per infinita vivit et
regnat sæcula sæculorum. Amen.
Ritorno alla pagina iniziale "Libellus De Regularibus Obseruantiis"
| Ora, lege et labora | San Benedetto | Santa Regola | Attualità di San Benedetto |
| Storia del Monachesimo | A Diogneto | Imitazione di Cristo | Sacra Bibbia |