Petrus Damianus
De institutis suae congregationis
Opusculum decimum quintum: De suae congregationis institutis.
Ad Stephanum monachum
(Petrus Damianus), J. P. Migne (PL, CXLV, coll.
335 sg.)
ARGUMENTUM.
Stephano cuidam qui ex coenobio ad eremum emigraverat, eremiticae vitae, et
conversationis praecepta desideranti depromit: nec non eremitarum, quibus
ipse praeerat, regulas, et vivendi instituta exponit; saluberrima interim
monita immiscens, ut rudem adhuc, et hujusmodi viae rationis inexpertum ad
insidias cacodaemonis superandas: dura, et aspera quaeque perferenda: et
denique ad omnes perfecti eremitae numeros implendos gradatim perducat.
[0335C] Charissimo fratri STEPHANO,
amore supernae charitatis incluso, PETRUS ultimus crucis Christi servus,
salutem in idipsum.
Honestae petitionis tuae, dilectissime fili, vota suscepimus, quibus te per
nostrae admonitionis apices eremiticae vitae regula postulas informari.
Monasterialem quippe latitudinem fugiens, mox fervido spiritu cellulae te
carceralibus angustiis inclusisti. Non contemnenda plane petitio, nec
otiosum, vel ineptum negotium: sed si exsecutor inveniretur idoneus, etiam
posteris non mediocriter profuturum. Nos autem, qui in hujus professionis
via neminem vivendo praeimus, caeteros loquendo praeire, velut indices, sive
judices itineris, temerarium judicamus. Praeposterum quippe est, si lingua
tanquam magisterii [0335D]
super alios arripiat ferulam, cujus adhuc vita flagellis obnoxia exhibet
clientelam. Sed qui calcato propriae voluntatis arbitrio obedire Deo per
omnia decrevisti, dignum profecto est tuis quoque petitionibus a fraterna
charitate non segniter obedire.
Quapropter in angusto positi, dum et tuis desideriis satisfacere cupimus, et
tamen propriae mensurae metas excedere non audemus, tutum nobis arbitramur,
et integrum hujus quidem institutionis praecepta non edere; sufficiat autem,
quod in nostra fieri congregatione conspicimus, et experti sumus,
simpliciter explicare. Nec tam quid ab eremitis fieri debeat, generali
definitione praescribimus, quam quod in hac eremo fiat, cum de loco, tum
persona specialiter intimamus. Quod tamen ex charitate legentibus
[0336C] infructuosum esse non credimus, cum ad perfectionis culmen
praecepta quidem moveant, sed exempla compellant.
DE INSTITUTIS SUAE CONGREGATIONIS.
CAPUT PRIMUM. De solitariae vitae laudibus.
Vere, frater, ut dicitur, ipsius rei notam fixisti, cum ad Deum redire non
per qualemcunque, sed per auream viam laudabiliter elegisti. Nec
ad hoc te prudentia humanitatis impulit, sed divinus procul dubio Spiritus
incitavit. Haec est enim via, quae inter reliquas ad summa tendentes
eminens, et excelsa est. Interim per se currentem jam ponit in patria: et
eum, qui adhuc versatur in labore, jam quodammodo recreat, et consolatur in
requie. Haec nimirum via per se commeantium gressus neque
spinis (0336D)sollicitudinum pungit, neque luto negotiorum saecularium
impedit. Porro haec via spatiosa simul et angusta: sed hoc modo, ut quisquis
per eam comite coelesti desiderio graditur, et propter angustias noxie non
impingat, et propter latitudinem a rectitudinis linea non divertat. Nam etsi
incipientibus plerumque stricta, vel difficilis videatur, non tamen mox,
nisi quod absit, fides desit, inconstanti pusillanimitate deseritur:
assuetis autem et perfectioni jam propinquantibus, vel haerentibus facilis
quidam, et quodammodo lata via videtur eremitica vita. Nunquam tamen a
portanda post Jesum cruce deficiunt, dum et proprias voluntates reprimunt,
et adversus cogitationem suarum tentamenta confligunt. Duxisti, frater,
uxorem, quam non quidem (0337A)cum uxoribus Jacob vel a gignenda sobole
sterilitas privet, vel a venustate vultus lippitudo 331 dedecoret; sed illam
profecto, quae sit et cum Lia fecunda, et cum Rachele formosa. Nimirum ut et
tibi clarescat obtutus ad videndum principium, et plurimi nobiles tui
fervoris imitentur exemplum.
Haec profecto est mulier, de qua dicitur: « Quia fortitudo, et decor est
indumentum ejus (Prov. XXXI). » Solitariae nempe conversationis officium
est, ut sic desudet quis in magni operis fortitudine, quatenus semper
sollicitus sit in exhibenda decori animi puritate. Haec est, inquam, de qua
rursus dicitur: Quia « manum suam misit ad fortia, et digiti ejus
apprehenderunt fusum (Ibid.). » Quia videlicet hujus vitae idoneus exsecutor
sic se per (0337B)majora opera ex desiderii fervore dilatat, ut etiam cautus
quae sunt minima non relinquat. Haec plane utrarumque sororum Lazari sibi
vindicat dignitatem: quia et cum Maria sedens ad vestigia Domini ejus verbis
intendit, et cum Martha eumdem Dominum diversis sanctarum virtutum epulis
reficit (Luc. XIX).
Sed cur in describendis hujus sanctae vitae meritis diutius immoror? Plane
ut compendiosius eloquar, multae sunt viae quibus itur ad Deum; diversi sunt
ordines in universitate fidelium: sed in omnibus his nulla profecto via est
tam recta, tam certa, tam expedita, atque cunctis supplantatoriae
impactionis offendiculis aliena; quia et omnes fere occasiones, quibus
peccari possit, eliminat: et plurima (0337C)virtutum, quibus Deo placeat,
incrementa convertat: ita ut quodammodo facultates adimat delinquendi, et
bonis operibus insistendi vim necessitatis imponat. Quod
nimirum qui non dedignatur inquirere, in aliis nostrae parvitatis opusculis
valet expressius invenire. Huic ergo sanctae, et, ut vere fatear, vivificae
vitae illud non incongruenter aptatur, quod per Salomonem dicitur: « Multae,
inquit, filiae congregaverunt divitias, et tu supergressa es universas
(Prov. XXXI). »
CAPUT II. De origine vitae eremiticae.
Verumtamen rei ordo postulat, ut antequam ramos conversationis attingam,
ipsam radicis originem solerter inquiram: et qui hujus
institutionis (0337D)auctores fuerint, evidenter expediam. Dignum
scilicet arbitror fontem prius aspicere, ut post securius valeam rivos
haurire.
Hujus itaque vitae normam, ut anteriora praeteream, in Veteri Tetamento
Elias coepit; Eliseus vero aucto discipulorum collegio dilatavit. In Novo
autem Paulus et Antonius non dissimili ab his invicem proportione
creduntur. Dum constet juxta fidem gestorum quod et Paulus in eremo
singulariter vixit, et plures Antonius in hac professione discipulos
enutrivit. Quanquam et hoc certe non lateat, quod et Moyses sub ipso tunc
promulgatae legis initio quadraginta annis populum per deserta ductaverit
(Exod. XXIV);
totidemque diebus ipse (0338A)Redemptor noster, illucescente jam videlicet
Evangelii gratia, eremum consecravit. Teste Marco, qui post enarrationem
baptismi, praesto subintulit: « Et statim Spiritus expulit eum in 332
desertum, et erat in deserto quadraginta diebus, et quadraginta noctibus, et
tentabatur a Satana, eratque cum bestiis (Marc. I). » Baptista quoque
Joannes hujus professionis assertor non mediocriter exstitit, qui sine
humano victu in deserto vivere non humana virtute decrevit (Ibid.).
CAPUT III. De duplici eremitarum genere.
Quapropter et ex ipsa nascentis hujus institutionis origine, et posterorum
deinde succedente processu manifeste colligitur, quod eremitarum ordo
bipartitus (0338B)est: quorum videlicet alii cellulas incolunt, alii passim
per eremi deserta gradientes, certas aedes habere contemnunt. Sed
qui per eremum spatiando discurrunt, anachoretae; qui vero cellulis contenti
sunt, usitato vocabulo eremitae dicuntur: quibus nimirum nomen commune
factum est speciale. Quanquam
hujus temporis fratres superbum ducant hoc sibimet arrogare vocabulum, sed
humilitatis causa poenitentes se potius gaudeant appellari. Anachoretarum
autem jam tunc filii Jonadab primitiae fuerant, qui, sicut Jeremias
testatur, vinum et siceram non bibebant (Jer. XXXV). Habitabant porro in
tentoriis, et quas nox compulerat, sedes habebant. Hi denique scribuntur in
Psalmo (Psal. CXXXVI), quod primi captivitatem sint sub hujusmodi
persecutione (0338C)perpessi: quia ab exercitu Chaldaeorum vastante Judaeam,
urbes sunt introire compulsi. Hac videlicet ratione, quod oppida carceres
ducerent, et dulcis habitaculi requiem deserti solitudinem aestimarent. Sed
nos sanctis anachoretis, qui hoc tempore aut rari sunt, aut nulli, solam
reverentiam exhibemus, ad eremitas autem omnem hujus disputationis articulum
vertimus.
CAPUT IV. Qua diligentia resistendum carnis ac diaboli tentationibus.
Quisquis igitur cellulam cum diabolo dimicaturus ingreditur, et in arena
spiritualis praelii ferventis animositate pectoris incitatur, ad hoc totam
suae mentis intentionem dirigat, ut delectationem carnis, (0338D)vel ad
momentum quidem jam ultra non sentiat; sed sibimet, simul et mundo mortuus
vivat. Ad tolerandas itaque calamitates, atque miserias animum praeparet,
morti se pro Christo devoveat, diversis virtutum telis lumbos mentis
accingat; omnia sibimet aspera, et dura praeponat; ut cum acciderint, non
improvidus enerviter concidat, sed omnia aequanimiter ferat. Plane sicut
fluvius ex sui fontis origine perexiguus oritur, sed processu longioris
declivii, rivis hinc inde confluentibus dilatatur: sic interior noster homo
in sanctae conversationis itinere tenuis, et velut aridus incipit: paulatim
vero per incrementa virtutum quasi rivis undique concurrentibus convalescit.
(0339A)Quisquis ergo nititur amnis fluenta restringere, juxta fontis aditum,
necesse est satagat obstacula convectare: ut ubi nondum amnis, sed 333 adhuc
rivulus cernitur, illic obicibus impactis facile reprimatur. Qui ad aulam
quoque regiam properare disponit, in ipso demum expeditionis exordio cum
paucis egreditur: confluentis autem subinde numerus societatis
augetur. Quisquis denique huic struit insidias, non procul a domo, unde
egreditur, latitat: ut necdum constipatus multitudine commeantium repentinos
impetus non evadat. Tunc autem veraciter ad regem nostrum properantes iter
incipimus, cum rudes adhuc, novique tirones in spirituali militia sacramenta
juramus. Sed quia necdum spiritualium studiorum agmine
circumfundimur, (0339B)necdum perfectionis virtutibus roboramur; tunc
veternosus hostis ante ipsum egressionis nostrae vestibulum insidias
praeparat, ibi versutiae suae dolos, ibi malignitatis artes et laqueos, ibi
deceptionum machinas, et omnia pestiferae calliditatis argumenta concinnat:
quatenus rivum adhuc tenuem boni operis obstruat, et gradientem, antequam
commeantium agmine fulciatur, exstinguat.
Sed inter has jaculorum crebrescentium grandines, inter istas bellorum
ingruentium tempestates, Christi miles non formidine contabescat, non
fractus labore deficiat; sed invictae fidei clypeo praemunitus, quo acriora
infestantium luctatorum certamina tolerat, eo certius de vicina Dei
auxiliantis aspiratione confidat. Nec prorsus addubitet, quia si
primae (0339C)tentationis articulum illaesus evaserit: paulo post roboratus,
et validus, terga vertentibus ac succumbentibus suis adversariis,
praevalebit. Idcirco nempe insidiator spiritus totum fel suae nequitiae
circa novitios evomit. Ideo omne virus artificiosae ac deceptoriae
calliditatis effundit: quia non ignorat, quoniam si tunc effectum perversi
conatus amiserit, opportunitatem laedendi postmodum non habebit. Imo
qui supplantare non potuit, ruinae postmodum turpiter subjacebit; et qui
rudi non praevalet, exercitato succumbet.
CAPUT V. De quiete, silentio, et jejunio, eremitis praecipue necessariis.
(0339D)Notandum autem, quia cum omnibus ad aeterna festinantibus universae
virtutes animi sint habendae, solitariae vitae proposito tria sunt praecipue
exteriora videlicet, congrua speciali prae caeteris observatione tenenda:
quies scilicet, silentium, atque jejunium: et caetera quidem instrumenta
justitiae in sola plerumque devotione, vel habitu; ista autem in exercitio
debent familiari quadam sedulitate versari. Sicut enim sacerdotis est
proprium sacrificiis offerendis insistere, doctoris est praedicare; ita
nihilominus eremitae officium est, in jejunio, silentioque quiescere. Unde
non frustra reperitur ab antiquis vitae hujus institutoribus dictum: Sede in
cella tua, et retine linguam tuam, et ventrem, et salvus eris. Venter
siquidem reprimendus est, ne dum ipse immoderate (0340A)repletur cibis,
caetera quaeque membra inficiat vitiis. Lingua vero restringitur, quia
indisciplinate laxata, supernae gratiae vigore animam vacuat, 334 et a statu
salutiferi rigoris enervat. Verumtamen modus atque discretio in talibus est
adhibenda; ne quod indifferenter agitur, velut onus importabile, per
intolerantiam pusillanimiter deponatur. Sicut ergo supra promisimus, quae in
hac eremo vivendi regula teneatur, breviter explicemus: ut dum hanc quasi
quoddam vivendi metrum considerationis tuae oculis apposueris, sive
excedens, sive inferius gradiens, ad hanc sedula intentione recurrens,
errare non possis.
CAPUT VI. Regula jejunii ac refectionis.
(0340B)Ab Idibus itaque Septembris usque ad resurrectionem Dominicam,
quinque per hebdomadam diebus tenetur hic ex more jejunium. Ab octavis autem
Paschalis festivitatis usque ad sextum diem Pentecostes, quatuor tantum per
hebdomadam diebus jejunium celebratur. Hac videlicet discretione servata ut
propter Dominicum diem, de cujus speciali reverentia nullus addubitat, etiam
tertia et quinta feria bis in die reficiant fratres. Illo
enim tempore licet aliquanto remissius vivere: tametsi minime prohibeantur
monachi auctoritate sacrorum canonum jejunare. Ab
octava vero Pentecostes usque ad Nativitatem B. Joannis, tertia quidem feria
pulmentum fratribus hora nona tribuitur, quinta vero feria refectio
iteratur. Porro a festivitate S. Joannis usque (0340C)ad Idus Septembris,
tertia et quinta feria bina refectio in die teneatur: reliquis vero quatuor
diebus jejunium ex more servetur. Salvo videlicet eo, quod si quis inter
fratres infirmari conspicitur, mox illi, prout necesse fuerit,
misericorditer subvenitur. In festivitatibus duodecim lectionum, quaecunque
veniunt ab Idibus Septembris usque ad Resurrectionem Domini, semel tantum
reficiant fratres; exceptis videlicet his solemnitatibus, omnium sanctorum,
S. Martini et S. Andreae, hebdomada Natalis Domini, et uno die Epiphaniae,
et Hypopanti. Quibus nimirum diebus iteratur pro more refectio. In caeteris
autem festivitatibus una tantummodo sint refectione contenti.
Notandum autem, quia non omnes, quae in monasterio, (0340D)etiam in eremo
celebrantur festivitates. Et hae quae illic fiunt, plerumque transmutantur,
ut aut in tertia, aut in quinta feria celebrentur: exceptis nimirum
praecipuis festivitatibus, quae ob reverentiam dignitatis mutari non
possunt. Plerasque autem festivitates, quae non adeo sunt praecipuae, sive
in quadragesimali tempore, sive per totius anni curriculum, cellerarius cum
his qui juxta ecclesiam commorantur, cum duodecim celebrent lectionibus:
atque si priori videtur, aliqua illis, rarissime tamen, misericordia
refectionis impendatur. Caeterum ii qui per diversas sunt cellulas
constituti, dum foris minime prodeant, trina lectione contenti, jejunium ex
more conservent. Jejunare autem illos dicimus, (0341A)qui panem cum sale et
aqua percipiunt. Ubi praeter haec aliud quid additur, in eremo jejunium non
vocatur. Duabus autem illis quadragesimis 335 quae vel Natale Domini, vel
sanctum Pascha praecedunt, nonnulli fratres hic sunt, qui totam hebdomadam
jejunando transcurrunt; et quotidie, exceptis Dominicis, in pane et aqua
vivunt. Quidam etiam fratres in utriusque quadragesimae non solum quibusque
festivitatibus, sed et Dominicis diebus coquinatibus abstinent. Quod nos in
Dominicis diebus primo quidem propter excellentiam sanctae Resurrectionis
curavimus prohibere, sed rursus coacti sumus fraterna supplicatione
permittere. Vescuntur autem pomis, et herbarum radicibus, ac leguminibus
infusis, vel etiam elixis.
(0341B)Nec illud plane silenter omittimus, quod in quadragesimae utriusque
principio omnes monachi, necnon et laici triduanum jejunium districte
conservant: ita ut qui a percipiendis alimentis omnino se compescere
nequeunt, solo tamen pane simul et aqua contenti vivant. Est autem
consuetudo fratribus omni tempore duo in Dominicis diebus habere pulmenta,
propter duas scilicet quadragesimas superius nominatas: in quibus per omnes,
et Dominicas videlicet, et sanctorum festivitates, uno duntaxat probantur
esse contenti. Caeteris autem diebus, quibus nimirum temperato jejunio
remissius vivunt, si bis in die comedunt, duo illis pulmenta fiunt,
prandentibus unum, coenaturis alterum exhibendum. Sin autem una sit refectio
tantum, unum sit nihilominus (0341C)et pulmentum. Quod autem in Dominicis
diebus duo hic fieri solere pulmenta meminimus, constat extra eremiticam
regulam idcirco fuisse permissum, quia perraro huc ab extraneis oblationum
deferatur exenium. Caeterum ubi locus frequentatur devotione fidelium,
cessat procul dubio geminatio pulmentorum.
Unde fit ut in illa eremo, quam auctore Deo in latere Suavicinii montis ipsi
construximus, pulmentum praeter unum, cunctis aeque temporibus penitus
ignoretur. A vino autem aliquanto tempore continuimus, ita ut neque laici,
neque extrinsecus venientes, vel etiam in Pascha Domini aliquid hic praeter
aquam biberent: neque vinum hic, nisi pro sacrificio haberetur. Sed quoniam
et hic manentes coeperunt (0341D)aegrotando deficere, et quidam ad
eremiticam vitam transire cupientes, hujus rigoris observantiam videbantur
penitus abhorrere, fraternae, sive, ut verius dicam, communi imbecillitati
dispensatorie condescendentes indulsimus, ut vinum servato sobrietatis
moderamine biberetur. Ut
quod cum Joanne non possumus ex toto relinquere (Luc. I),
saltem cum Timotheo Pauli discipulo meminerimus infirmo stomacho parcere, et
humiliter ministrare (Timoth. I); et qui prorsus abstemii esse non possumus,
esse saltem sobrii studeamus. Verumtamen in praedictis duabus quadragesimis
consuetudo tenuit, ut neque monachis, neque laicis vini, vel etiam piscis
perceptio concedatur: exceptis his quatuor festivitatibus, (0342A)sancti
scilicet Andreae, B. Benedicti, et Dominica palmarum, et Coena Domini:
quibus nimirum sacratissimis diebus pisces, et vinum excellentium
solemnitatum laetitia invitante percipiunt. In Sabbato autem sancto, nec non
et vigilia Natalis Domini, ut labor ecclesiastici relevetur officii totum
panem, 336 qui voluerint, comedunt: alium vero cibum, sive laici, sive
monachi penitus non admittunt. Tres autem solummodo octavae per annum ita
celebrantur, ut jejunare hic nemo cogatur, id est Dominicae resurrectionis,
et sanctae Pentecostes, atque Natalis Domini. Sed quibusdam, quia propter
desuetudinem grave est totius hebdomadae binam continuare refectionem,
quoniam quidem hoc humiliter expetunt, jejunare aliquantulum pro
misericordia conceduntur: (0342B)quanquam in octavis Pentecostes et
ecclesiastica traditio, et Patrum decernat auctoritas jejunandum. In
reliquis vero octavis quarumlibet festivitatum, ecclesiasticum quidem, prout
regularis ordo postulat, tenemus officium, tenorem vero consueti jejunii non
mutamus.
CAPUT VII. De servorum disciplina.
Ut autem tota domus Dei sub regulari custodia, et disciplina teneatur, et
unumquodque membrum operetur in corpore, juxta suae proprietatis officium,
famuli quoque, qui huic loco deserviunt, ab assignato sibi vivendi ordine
non recedunt: qui nimirum per totius annalis spatii cursum tribus per
hebdomadam diebus tenent ex more jejunium. In illis (0342C)autem duabus
quadragesimis quatuor dies jejunio dedicant, exceptis his, qui in viam
longius diriguntur. Porro quocunque prodeant, omni tempore carnibus non
vescuntur: proprium etiam aliquid habere nihilominus, sicut et monachi,
prohibentur. Nonnulli quoque ad audiendi Psalterii vigilias maturius
surgunt, cum his videlicet fratribus, qui apud ecclesiam
commorantur. Promissionem autem ingredientes hanc faciunt: Ego frater N.
promitto obedientiam et perseverantiam omnibus diebus vitae meae in hac
eremo, quae est aedificata ad honorem Dei, et sanctae Crucis; pro timore
Domini nostri Jesu Christi, et remedio animae meae. Quod si aliquo unquam
tempore hinc fugere, vel abire tentavero; liceat servis Dei qui hic fuerint,
me plena sui juris auctoritate requirere, (0342D)et coarcte ac violenter in
suum servitium revocare. Scriptae ergo huic promissioni signum crucis ipsi
praefigunt: et ab aliquo fratre coram omnibus lectam ponunt super
altare. Monachi autem nullam promissionem faciunt, praeter eam tantum, quae
in monasteriis fieri consuevit; solo duntaxat eremi nomine
permutato. Enimvero et monachis et laicis introire volentibus, omnia dura et
aspera proponuntur: videlicet extremitas, vel etiam nuditas vestium, penuria
ciborum, propriae voluntatis aversio, durissimae correptionis asperitas,
contumeliae, reprehensionum, laboris, et assiduae fatigationis
instantia. Haec, et hujusmodi multa, quae nimirum nos idcirco prosequi, et
enumerare negligimus, quia haec (0343A)eadem in monasteriis fieri regulari
traditione meminimus. 337
CAPUT VIII. De panis mensura, et spiritualibus exercitiis.
Panis autem eadem in eremo, quae et in monasterio est mensura, hac tamen
discretione servata, ut in diebus quidem refectionis sive singulae, sive
binae, si totum vult frater comedere, reprehensioni non cogitur
subjacere. In diebus vero jejunii, quia unusquisque frater lances habet in
cella, illis semper librat, quod sibimet coenaturus apponat. Mensura autem
illa hunc habet modum, ut superaddito quadrae dimidio dimidium buccellae
totius appendat: quadra videlicet remanente integra semis. Et ut nulla
dubietas super hujusmodi mensura remaneat, (0343B)novem ornicum, vel tria
anserum ova libratis lancibus tantumdem pensant. Et de jejuniis quidem, et
de mensura ciborum ista sufficiant.
In caeteris autem spiritualis exercitii studiis, quae sit hic continui
fervoris instantia, quae sollicitudo, quam vigil et operosa frequentia,
timeo scribere; ne et meipsum forsitan eis cohabitantem, etsi non
cooperantem, vana videar elatione jactare. Hoc tantum mihi dicere liceat,
quia non parva hic diligentia est in flexionibus genuum, in disciplinis
scoparum, et in caeteris hujusmodi: quae nimirum, frater charissime, quia
eorumdem haec satagentium vivis vocibus clarius potes addiscere, non expedit
hic omnia litteris adnotare.
CAPUT IX. De psalmodia.
(0343C)
De psalmodia vero haec consuetudo est, ut cum duo simul commorantur in
cella, duo persolvant in die Psalteria; unum pro vivis, alterum pro
defunctis. Et illud quidem quod est vivorum, cum illis dicitur additamentis,
quae B. Romualdus apponit, quae etiam nos non gravemur inserere; ne nos
conqueratur forte novitius, quae sibi magnopere noscenda sunt,
praeterisse. Decursis plane quinque psalmis, protinus subinfertur: Gloria
tibi, Trinitas, aequalis una Deitas, et ante omne saeculum, et nunc et in
perpetuum. Orate
pro nobis, omnes sancti Dei, ut digni efficiamur promissionibus Domini Dei
nostri Jesu Christi. Pater noster. His expletis, mox subditur: (0343D)«
Adjutorium nostrum in nomine Domini, qui fecit coelum et terram (Psal.
CXXIII). » Et evolutis aliis quinque psalmis, tunc dicitur: Te Deum Patrem
ingenitum, te Spiritum sanctum paracletum, sanctam et individuam Trinitatem,
toto corde et ore confitemur, laudamus, atque benedicimus, tibi gloria in
saecula. Amen. « Domine Deus, in adjutorium meum intende, Domine, ad
adjuvandum me festina. Confundantur, et revereantur inimici mei, qui
quaerunt animam meam. Adjutor
meus, et liberator meus esto, Domine, ne tardaveris (Psal.
LXIX). » Gloria Patri, et Filio, et Spiritui sancto. Quo finito rursus
dicitur: Adjutorium nostrum in nomine Domini. 338
Haec igitur per quinquenos psalmos alternatim semper adduntur, donec
Psalterium cum tribus Dominicalibus, (0344A)nec non et totius hebdomadae
canticis expleatur. His etiam non neglectis, quae in fine Psalterii videntur
adjecta, videlicet, Te Deum laudamus; Nunc dimittis, Domine, servum tuum;
duobus symbolis; Gloria in excelsis Deo; Pater noster, cum fide catholica;
postremo litaniae cum orationibus haec omnia consueto fine
concludunt. Psalterium vero pro defunctis cum novem lectionibus dicitur,
tribus nimirum per quinquagenos psalmos: qui autem solus moratur frater,
Psalterium quidem vivorum totum per singulos dies adimplet; defunctorum
autem sive medium, sive totum, juxta quod virium possibilitas
administrat. Horarum autem psalmodia canonica omnino sicut in monasterio,
ita hic per ordinem nihilominus tota persolvitur.
CAPUT X. De silentii rigore
(0344B)
Hoc autem inter caetera praetermittendum non est, quia in cellulis continuum
tenetur, sicut revera in oratorio, ex more silentium: nec permittitur, ut
illic alter alterum vel pro confessione loquatur, excepto si priori visum
fuerit, ut novitiis, eorumque institutoribus ad tempus aliquantulum loquendi
licentia concedatur. Si quid autem loqui indigent, ad Ecclesiam prodeuntes,
quaeque sunt necessaria, manifestant. Est enim revera, ut experimento
cognovimus, animarum magna destructio, ubi passim fieri colloquium in cella
permittitur. Nam dum infirmi quique fratres, qui sub confessionis specie se
invicem visitant, breviter explent quod coeperant, ad alia se
mox (0344C)frivola et otiosa, data semel procaci linguae libertate dilatant:
et obliti repente quare convenerint, mox fratribus suis, vel etiam prioribus
detrahunt: et quos amare sinceriter, et pure debuerant, dente, ut ita
loquar, livido mordaciter rodunt. Deinde
ad saecularia transeunt, et quidquid est, quod in urbibus agitur, de eo in
cellula disputatur. Necdum
id ad aures vulgi fama pertulit, unde plerumque montium jam secreta
complevit. Adde, quod absentibus arbitris, quanto reprehensionis securiores
sunt, tanto, quidquid linguae confluxerint, liberius fundunt. Sicque fit, ut
qui purgandi sese causa convenerant, cumulato linguae contagio a se invicem
sordidiores abscindant.
CAPUT XI. De monasticae institutionis observatione.
(0344D)
Illud etiam non minima pars poenitentiae est, quod omni tempore sive
aestate, sive hieme non calceis, non ocreis utuntur in cellulis; sed nudis
semper cruribus, et pedibus consuetudo est permanere, exceptis his, qui
graviori molestia infirmitatis urgentur. Regulare autem est monasteriis
(S. BENED. Reg. cap. 51), ut ii, qui in viam diriguntur, foris non comedant,
si eo die sperant 339 reverti. Cui videlicet observantiae illud etiam apud
nos additur, ut sive ipso, sive alio die fuerit quis egressus, exceptis
praecipuis festivitatibus, jejunus semper ad eremum revertatur: sin alias
poenitentia non deerit.
De caeteris vero monasticae institutionis observationibus, (0345A)quidquid
in regulari et districto monasterio tenetur, idem etiam hic caute et
solerter nihilominus custoditur: videlicet de promptissima obedientia, ut
quodcunque praecipitur, humiliter et ferventissime peragatur; de non dando,
vel accipiendo sine jussione prioris, de proprio non habendo; ut dum sunt in
claustro, quod est juxta ecclesiam, sive in festis diebus, sive omnibus
incompetentibus horis silentium teneant; ut in capitulo, in oratorio, in
refectorio regularem consuetudinem non postponant; ut cum hospitibus non
loquantur; atque ideo a cellulis usque ad ecclesiam sive venientes, sive
redeuntes, a censura silentii non recedant (S. BENED. Reg. cap. 5, 33, 54;
3, 55, 42, 52 et 53): enumerare postponimus, quia laciniosi styli fastidium
devitamus.
CAPUT XII. De pietate erga defunctos.
(0345B)
Illud etiam silentio praeteriri dignum esse non ducimus, quia cum frater
quispiam ex nostris obierit, qui videlicet nobiscum degunt, pro eo
unusquisque septem dies jejunat, septem disciplinas cum millenis scoparum
ictibus accipit, septingentas metanoeas facit, triginta insuper Psalteria ex
more decantat, et unusquisque sacerdos septem missas illi pro sua persona
persolvit, salvo eo, quod continuis quoque triginta diebus pro eo missarum
solemnia in conventu communiter celebrantur. Haec igitur hujus loci regula
nulla voti varietate postponitur; haec consuetudo circa defunctos districta
prorsus, et inviolabili semper observatione tenetur.
(0345C)Si autem quis fortasse novitius, vel quolibet modo injunctam
poenitentiam morte praeventus consummare non potuit, mox ut ad fratrum
notitiam res patefacta pervenerit, cum magno fervore tota poenitentia,
parili facta inter eos divisione suscipitur: et quantalibet sit, brevi
spatio per diversos afflictionis modos ovanter expletur. Pauca igitur de ea,
quae nunc est, hujus eremi conversatione sufficiant: ut per haec, quae
breviter adnotantur, valeat colligi quid ex his, quae silentio praetermissa
sunt, debeat aestimari.
CAPUT XIII. Adhortatio.
Haec itaque, dilectissime fili, quae de fratrum nostrorum tibi conversatione
protulimus, diligenter intuenda (0345D)prae oculis pone; vires etiam tuas
velut in statera districtae examinationis appende: ut sive subsidas, sive
magis emineas, dum triti metam jugiter contemplaris itineris, per anfractuum
diverticula prorsus oberrare non possis. Nam et pictor imaginem 340
compilationis gratia sibimet pro scheda constituit, qui tamen ad mensuram
tabulae, quae versatur in manibus, omnia redigit, et huic coaptata mutuati
operis libramenta componit. Tu etiam nihilominus juxta modum virium, quem
tibi coelestium charismatum Largitor infuderit, haec tibi sic in exercitium
arripe, ut noveris, quantum cogaris ex necessitate minuere, vel quantum haec
in te per accessum gratiae possis augere. Nonnulli nempe
totam (0346A)hebdomadam jejunando facile transigunt, quidam vero etiam bidui
jejunium molestissime ferunt: sed in his exhibendis non dispar meritum
uterque sortitur, et robustus videlicet, qui fortia peragit; et debilis, qui
ea, quae praevalet, minima non relinquit.
Quapropter difficile est definitivam communemque regulam super jejuniis
constituere, ne cogere videamur vel fortiores a sua perfectione languescere,
vel debiles viribus suis majora tentare: Unusquisque enim proprium donum
habet ex Deo, alius sic, alius autem sic. Nam et apud antiquos Patres
nostros, plerosque legimus exstitisse, qui etiam simul in communi
congregatione viventes, non communem vivendi regulam tenuerunt. Vires ergo
suas unusquisque (0346B)considerans, non semetipsum inaniter fallat: non se
simulata debilitate decipiat: sed prout viderit se posse, sub sobrietatis
legibus, et abstinentiae se rigore constringat.
CAPUT XIV. De iis qui arctiori vivendi genere se obstrinxerunt.
Porro et inter nos quoque nonnulli fratres sunt, qui longe alia, quam hic
scriptum est, via conversationis incedunt, et arctiori se non minimum
vivendi lege constringunt. Alii siquidem nullo unquam tempore vinum bibunt,
vel acetum quomodolibet hauriunt: alii vero ovis, lacte simul et caseo,
suilla quoque pinguedine non vescuntur; plerique mattarum velut mollia
strata despiciunt, et papyrinis ad quiescendum contenti sunt storeis, ita ut
palearum (0346C)quoque stramenta subjici prorsus abhorreant: alii asperrima
quaeque cilicia tanquam mollia, ac delicata indumenta contemnunt, et loricis
ad carnem ferreis induuntur. Non deest, qui totius anni tempore per singulos
non modo communes, sed etiam festivos, atque Dominicos dies, dimidio sit
pane contentus. Hic idem frater per integrum et dimidium circiter annum
quinque diebus hebdomadae cibum non tetigit, solis autem Dominica, et quinta
feria comedere contentus fuit. Nunc
etiam Dominicis diebus, et quinta feria post horam videlicet nonam sic uno
pulmento reficitur, ut secundum prorsus ignoret.
Est etiam qui continentiae et sobrietatis amore (0346D)non modo pomis, sed
et caepis et porris, cunctis videlicet herbarum acruminibus se decreverit
abstinere. Et qui utroque quadragesimali tempore singulis quibusque diebus,
alliis geminato pugillo ciceris vivat, quinta vero feria semper, tertia
autem raro panem solummodo comedat. Hic etiam lumbos suos ferrea 341 semper
catena circumdat, ne quando modum sobriae refectionis excedat.
Confessus est mihi quidam ex senioribus nostris, quia cum solus in cella
comederet, non sibi juxta pruritum famis alimenta citius indulgeret, sed
remorando, ac protrahendo, raro videlicet, atque minutius micas potius quam
frustra panis in os mitteret, et sic se inter ipsa corporis alimenta durius
per inopiam cruciaret: ut ipse etiam cibus (0347A)non tam resolveret quam
puniret, et refectio potius videretur esse dicenda defectio, dum non
delectando reficeret, sed affligendo potius castigaret. Corripui
adolescentem nostrum indolis adhuc ephebae, acriori insuper verbere
castigavi, quia cantabricii panis quadra vivebat in die, et ita vix demum,
ut ad medium usque relaxaretur, obtinui; qui nimirum tunc ferrea loricatus
interula a Dominico die usque in quintam feriam nullum penitus cibum
sumpserat, tribus vero reliquis hebdomadae diebus solo pane vivebat. Habemus
inter nos fratrem adhuc et aetate juvenculum, et conversione novitium, qui
totum implere Psalterium extensis in altum brachiis consuevit; per
quinquagenos videlicet psalmos brachia fatigata deponens, (0347B)sed
antequam vel unum productiorem psalmum decurrere valeat, iterum
subrigens. Habemus et alium incurvum jam senem, qui duo Psalteria sub una
brachiorum extensione decantat: unum videlicet cum canticis et litaniis,
multisque orationibus; alterum vero pro defunctis cum novem lectionibus.
Dicam, sed quis sciat, utrum fides assertioni fidelissimae praebeatur? Sed
parvipendendum est, si humana temeritas arguat, quem summa Veritas
falsitatis excusat. Idem senex, Dominicus nomine, nonnunquam uno die
continuato cum nocte, novem Psalteria meditando decurrit, et interim pene
semper utraque manu scopis armata nudum corpus afficit. Notandum autem, quia
dum peragere satagit, (0347C)nocte, vel die sibi dormire non vacat, sed
aliquando genua flectens, dum caput terrae deponit, sic nudo repente somnus
obrepit, quo videlicet solo contentus est. Hic mihi aliquando fraterna
familiaritate conquestus est, quia cum novem sic Psalteria saepe modulando
perficeret, ad decimum nunquam potuerit pervenire. Novi fratrem, qui se
fateretur toties psallendo genua flectere, quot in se versus totum
Psalterium contineret; cum videlicet Psalterium quatuor fere millia versuum
habere dicatur, sicut asserunt qui supputandis operam dederunt.
Sed et haec prolixius idcirco non prosequor, quia et eos, de quibus loquer,
offendere timeo: et illis cohabitare, quibus non cooperor,
aliorumque (0347D)narrare fervorem frigidus erubesco. Dignum autem credo
robustis ac perfectioribus viris ista relinquere: sed et haec ipsa mitiora
quae superius scripta sunt, aliquantisper sub modesto discretionis libramine
temperare; ut dum valentiores quique per altum virtutum pelagum citato
fervent remigio currere, imbecilles etiam littoris vicina secantes, non
compellantur haerenti lembo in arenosis syrtibus remanere. 342
CAPUT XV. De eremitarum jejunio.
Verumtamen ne quod scribimus, prorsus a regulae solutum lege nutare
videatur, credimus unumquemque fratrem in cellula commorantem, nisi
omnino (0348A)aegrotus sit, ita ut decumbat quidem in lectulo, toto anni
tempore, sive aestate videlicet, sive hieme, tribus per hebdomadam diebus
jejunare in pane et aqua cum Dei adjutorio facillime posse: et quoniam
Sabbato jejunare etiam canonicae traditionis authenticum est, non grave
videatur fratri etiam Sabbato refectionem ad nonam horam usque differre; ut
semel quidem ipso die reficiatur, sed tamen vinum atque pulmentum percipere
ex hujus nostrae institutionis indulgentia non vetetur. Et hoc quidem
aestate. Nam ab Idibus Septembris usque ad Paschale gaudium, quatuor per
hebdomadam diebus noverit jejunandum: sed etsi aliquando tanta debilitas
acciderit, hiberno etiam tempore die Sabbati aut leguminibus infusis, aut
herbarum radicibus, sive etiam (0348B)pomis solitum licebit aliquantisper
temperare jejunium. Ita
tamen ut si unum quodlibet horum sumat, aliud, nisi verae necessitatis causa
dictaverit, non adjiciat. Postremo tamen propter pusillanimes, si hic
necessitas omnino poposcerit, quae fieri permissa est in aestate, eadem
Sabbatorum discretio servetur in hieme.
De festivitatibus quoque, quae hiemali tempore celebrantur, in quibus nos
asseruimus semel in die solere comedere, liceat geminare cibum, sicut mos
est coenobitarum. Porro
in duabus quadragesimis, videlicet, quae Dominicam Nativitatem,
Resurrectionemque praecedunt, tertia quidem feria, et quinta pulmentum
sumat; Dominicis autem diebus et praecipuis festivitatibus, addita insuper
quinta feria, (0348C)etiam vinum bibat. Pulmento autem uno quadragesimali
tempore contenti sint fratres, quando semel reficiunt; quando vero
refectionem geminant, alterum prandentes, alterum coenantes
accipiant. Reliquo autem anni tempore duo semper habeant. Dominicis quoque
diebus, et majoribus festivitatibus, si facultas affuerit, etiam tertium non
negamus.
CAPUT XVI. Discretio praelati in moderandis subditis.
Discretionem tamen debilium in prioris arbitrio ponimus, nimirum ut ipse
possibilitatem uniuscujusque consideret: et prout cuique viderit expedire,
pie illis alimenta dispenset. Nam et nos approbamus, quod suis saepe
discipulis B. Romualdus dixisse perhibetur: Dummodo, inquit, frater quilibet
cellam (0348D)non deserat, etiam carnes permittatur ex discretione comedere,
si tam inevitabilis videatur necessitas imminere. Addebat insuper: Tale enim
propemodum est de eremo ad monasterium reverti, quale de monasteriali ordine
ad saeculum asportari. Unde necesse est, ut 343 quicunque eremiticae praeest
fraternitati, robur cujusque diligenter examinet, et juxta virium facultatem
necessaria subministret. Et quidem si omnes sub unius regulae mensura vivere
praevalent, optimum est; alioquin si unus, aut fortasse plures indigent,
quod ii, qui incolumes sunt necesse non habent, clam videlicet, et occulte
sic infirmis pia exhibeatur humanitas, ut valentes sine invidiae stimulo in
sui rigoris permaneant disciplina. (0349A)Neque enim necesse est, quod uni
casus irrogat, illico regulare omnibus fiat: cum et idem frater, qui hodie
subveniri sibi per humanitatem postulat, secunda fortassis confortatus
hebdomada, ejusdem humanitatis impendia non requirat. Nam et idem
B. Romualdus, ut sui consueverunt referre discipuli, sic aestivi temporis
hebdomadas alternabat, ut una quidem a Dominica in Dominicam in pane et aqua
jejunando transigeret; alterius vero hebdomadae pulmentum quinta feria
manducaret. De
conversis quoque quantum jejunent, ejusdem prioris provideat diligentia.
CAPUT XVII. De somni ratione.
De somno quoque non tam dura quibusdam districtio (0349B)quam modesta
discretio necessaria est. Melius quippe est somnum carni temperata quadam
dispensatione concedere, et ferventer postmodum in Dei laudibus excubare,
quam summotenus soporatum dissolutis tota die labiis oscitare. Enimvero
nuperrimis etiam praedecessoribus nostris consuetudo non erat, ut aliquo
tempore dormirent in die; nos autem aestivis diebus dormimus quidem, sed ut
indubitanter experti sumus, quidquid provectus in die dormientes amittimus,
hoc et maturius nocte surgentes, et expeditius divinis insistentes obsequiis
compensamus.
Notandum autem, quia ante nocturnae synaxis officium, si vel profundior
adhuc nox, vel quolibet modo graves videntur esse vigiliae, repetere
accubitum (0349C)licet: post nocturnum autem omnino non licet. Unde nos, ut
haec regularis observantia posset facilius custodiri, hoc instituimus, ut
quotidie signum primitus ad vigilias sonet, deinde expleto ex more
Psalterio, vel quantum ratio temporis considerata permittit, sonante iterum
signo, nocturnale peragatur officium: ut juxta diluculum, quo videlicet
tempore gravius incumbit accidia, stantes nos et canonicis inveniat
occupatos officiis. Absit enim tunc nos sopori vel ignaviae cedere, qua
videlicet hora constat Redemptorem nostrum destructo mortis imperio
surrexisse; ne si tunc dormiamus, quando oriente solo corporeo, etiam
interior noster homo lucem debet inocciduam exspectare, quod absit, irrisio
nobis videatur illa congruere: « Discipuli ejus (0349D)nocte venerunt, et
nobis dormientibus, furati sunt eum (Matth. XXVIII). »
Cavendum est autem, ne somno quis vel ad momentum quidem incompetentibus
horis assentiat. Nam si sedenti quidem, vel etiam stanti frequenter
obrepserit, postmodum cum dormire voluerit, 344 ab ejus oculis sopor
abscedit. Sic nimirum dormitatio vigiliam, et vigilia dormitationem parit:
cum et qui dormitat, invitus postmodum vigilet, et rursus qui diutius
vigilat, ex necessitate dormitet. Cui
similem etiam indiscrete comedentibus saepe contigit. Hinc namque est, quod
nonnulli ridicule delirantes, superfluo conqueruntur se coenare non posse,
quod certe ex immoderati (0350A)ingluvie prandii manifestum est
provenire. Nam si frugalitatis metam in prandio non excederent, vespertinam
mensam non tantopere fastidirent. Ut ergo coenare quis valeat, ac mox
quiescenti sopor incumbat, et sobrie prandeat, et dormitationis ignaviam non
admittat. Nonnulli autem, quod praetereundum non est, ut nocte securius
dormiant, et usque ad satietatem longis profundi soporis stertitionibus
intumescant, dum adhuc dies est, psalmodiam anticipare festinant: quibus
nimirum districte prohibendum est, ne antequam suo tempore Completorium
dicant, psalmos incipiant.
CAPUT XVIII. De psalmodia privata ac publica, nec non aliis eremitarum
exercitiis.
(0350B)Psalterium autem unusquisque frater quotidie unum decantet, si vero
pro defunctis vult addere vel totum Psalterium, vel medium, sive saltem
tertiam partem, aut ex toto dimittere, ejusdem fratris relinquatur arbitrio;
dum tamen meminerit omnem psalmodiae ordinem, viventium scilicet et
mortuorum, sicut in monasteriis actitatur, explere. Quatuor autem illis
diebus, quibus jejunandum esse censuimus, silentium teneant, nisi forte
necessitas superveniens aliter imperaverit. In ipsis autem cellulis nunquam
loquantur alicui, nisi forte aut omnino morentur inclusi, aut etiam sint
juxta monasterium constituti. Sed nec alium cum alio fratre sive de proprio
conventu, sive cum extraneo praesumat (0350C)aliquando simul in cella
comedere, vel ad comedendum alios invitare, ubi nimirum non licet etiam
confessionem cum alio fratre verbis vulgaribus agere.
Si duo simul fratres in cella cohabitant, unus semper praesit, et alter
obediat, juxta communis videlicet prioris imperium: quod si uterlibet eorum
novitius est, semel, aut bis in hebdomada post vesperam colloquendi
licentiam habeant: at postquam novitius esse desierit, a mutua deinceps
collocutione cessabunt. A cellulis venientes, vel ad easdem redeuntes, sicut
superius dictum est, semper silentium teneant. Cum signum sonuerit ad
congregandos fratres, quicunque intellexerit, non habeat licentiam, dum se
praeparat, remorandi in (0350D)cellula, ultra quam quinque psalmos valeat
decantare.
Caveat autem utilis frater, ne res suis necessitatibus deputatas, seu
quaelibet utensilia deterere praesumat, vel incaute tractare: utpote vestes,
ferramenta, vasa, vel his similia. Praesertim libros sanctos ita custodiat,
ut nunquam manum super litteras teneat, nunquam fumo nigrescere, vel ignis
odorem [ f. ardorem] 345 permittat. Ponat autem juxta se quaeque sibi sunt
familiarius necessaria, ut cum usum horum necessitas postulat, ipse ad
exhibendum sibi frequentius surgat. Tantopere
quippe vagatio est vitanda, ut nec per ipsam cellulam spatiari inaniter
liceat. Porro si voluerit, calceis utatur in cellula.
(0351A)Super metanoeis vero disciplinis atque palmatis, sive etiam brachiis
extendendis in orationibus, caeterisque sancti fervoris exercitiis, nulla
fratrem lege constringimus, quin potius suae committenda provisionis
arbitrio judicamus. Sunt enim quibus horum aliqua non conveniunt, atque ideo
tutum videtur, atque liberius, ut in talibus magis optio proponatur, quam
definitiva regulae sententia praescribatur. Radant autem caput per menses
singulos, exceptis quadragesimis duabus, quae nimirum sine lavacro capitum
transigendae sunt. Balneis vero si fuerint incolumes, non utantur. Haec
itaque nos remoto omni austeritatis rigore, ideo sub tam modestae
discretionis libramine constituimus, ut frater, qui de sua est salute
sollicitus, institutionem salutiferam (0351B)non abhorreat: et tamen si haec
fecerit plenissime de omnipotentis Dei miseratione confidat. Verumtamen haec
regula post nostrum teneat obitum: nam dum vivimus, assuetum minui, Deo
largiente, non patimur institutum.
Illud plane summopere est cavendum, ne sub colore quis eremiticae vitae
jugum detrectet obedientiae, imo tanto se arctiori obedientiae lege
constringat, quanto hanc institutionem superexcedere coenobitarum regulam
non ignorat. Saepe enim frater de cella ad cellam jubetur habitaturus
abscedere, nec aliquod utensilium, quae suo etiam ipse labore paraverat,
permittitur asportare. Saepe optantes in remotione quiescere, ad peragendum
opus compelluntur exire. Aliquando claves cellarum
foribus (0351C)subtrahuntur, et quam longo tempore nisi per singulos dies
Dominicos non redduntur. Aliquando districtam sibi victus continentiam
indicentes coguntur remissius vivere; volentesque reficere, compelluntur e
contrario jejunare. Saepe post sagmarios frater procul ire praecipitur:
saepe distrahendi vel coemendi gratia ad nundinas destinatur. Sed haec et
alia quaecunque a priore mandantur, ita patienter, et humiliter sunt
servanda, ac si fuerint divinitus imperata. Obedientia quippe et bona nostra
commendat et negligentiae offensas excusat.
Ut ergo nostra sit remotio vel afflictio fructuosa, salutiferae sit semper
obedientiae sale condita: et quoscunque boni operis vita nostra ramos
expandat, in radice semper obedientiae necesse est
coalescat. (0351D)Enimvero nos omnia hujus institutionis praecepta minutius
non describimus, sed multa quae et passim nobis occurrunt, ex studio
praeterimus. Quidquid enim in B. Benedicti Regula, quidquid in institutis,
sive in collationibus Patrum est dictum, huic competere disciplinae
perpendimus; tamen in unum hic cuncta colligere superfluum judicamus. Huc
accedit quod ipsa cellula, et diuturna conversatio perseverantem efficaciter
instruit, et per processum temporis rebus aperit 346 quod verbis
perstrepentibus explicare carnis lingua non possit. Unde nos ex pluribus
pauca, eademque breviter perstringendo transcurrimus, majoremque hujus
sanctae disciplinae peritiam ipsi potissimum cellulae reservamus. Perseveret
enim (0352A)tantummodo frater in cella; illa habitatorem suum omnem vivendi
ordinem plenius edocebit.
CAPUT XIX. De cogitationibus vanis et nocuis non suscipiendis, vel
expellendis.
Nunc autem ex his quae versantur in mente, pro styli compendio breviter
disputemus; ut in spirituali certamine dimicantem adversus cogitationes
proprias, et pugnas diversas quasi quibusdam telis insuperabilibus
instruamus. In primis igitur, fili, quicunque manus ad confligendum paras
cum invisibili hoste conserere, satage mentem tuam ab omni suggestionum
obrepentium impetu pervigili custodia communire: et sicut quisquilias, et
quaeque purgamenta, quae de operibus manuum tuarum decidunt, (0352B)in ignem
protinus abjicis; ita nihilominus cogitationum tuarum motus in Deum
projice. Et quoniam ipse ignis consumens est, illi superflua cordis tui ad
consumendum trade; memorans illud apostolicum: « Omnem sollicitudinem
vestram projicientes in eum, quoniam ipsi est cura de vobis (Hebr. XII; I
Petr. V). » Et Propheta: « Jacta, inquit, cogitatum tuum in Domino, et ipse
te enutriet (Psal. LIV). » Unum quippe viriliter decertanti e duobus deesse
non poterit: ut videlicet suggestionibus, aut ingredi tentantibus vigil
semper obsistas, aut ingressas eliminare contendas. Sed facilius est
hostiles impetus in vestibulo frangere, quam admissos extra moenia
propulsare: tutius est arcere prae foribus, quam laribus intromissos in
terga compellere.
(0352C)Pone itaque tentationem quasi serpentem. Serpens nempe si ab ipso
aditu praesto repellitur, sana sunt omnia: nil omnino corrumpitur, nil
eorum, quae intus sunt, inquinatur. Si autem semel fuerit admissus, tametsi
quavis instantia postmodum cogatur abscedere, de veneno tamen ejus, vel
squammis necesse erit aliquid vel perexiguum remanere. Ergo sollicitus esto
semper, ut tentationi principio nascenti velut armatus, et expeditus
occurras (II Cor. X): et parvulos orientium cogitationum motus ad petram,
qui est Christus, allidas. Crede frequenter experto, saepe certe tentationem
quasi deliberantes admittimus, nobiscum videlicet primitus paciscentes, quod
eam quantocius egeremus: sed licet suggestionem illam postmodum per
egressum (0352D)confessionis emittimus, licet poenitentiae nosmetipsos
afflictione punimus, nescio quo pacto quibusdam pollutionis exclusae
reliquiis diu post carere non possumus; et justo judicio, qui prius volentes
vano phantasmate jactabamur, nolentes postmodum acrioribus mordacis
conscientiae stimulis pungimur. 347
CAPUT XX. De gulae illecebris fugiendis.
Et quia prima omnium gula adversus insipientes illecebrarum suarum consuevit
arma vibrare, adversus hanc bestiam et ipse fervidus irrue, continentiae te
telis accinge. Suadet illa ut modum refectionis excedas; tu tui corporis
frenum tenens ad satietatem nunquam pervenias: suggerit forte
lautiores (0353A)cibos appetere; tu post peractum munus, quo cibi
reponantur, attende. Si enim digne perpendimus, ejusdem fere vesaniae est
esculentiores epulas inhiare, et anitergia cum eisdem in cuniculos mergenda
depingere: aeque nimirum ambitio utraque ridenda est: quia sicut egestionum
sordes melius pictura non tergit; ita etiam venter hominis suaves cibos a
grossioribus non discernit. Porro autem fauces, et gula callent quidem
suavitatem ciborum, sed ea diutius perfrui nequeunt, quia ventri protinus
quaeque dentibus atrita transmittunt. Sic
itaque alternis vicibus et gula, cui cibi sapiunt, ab eis in momento
deseritur: et ventri non sapiunt, a quo diutius servantur. Explorat autem
diabolus quid nos ad vescendum suavius judicemus: hoc igitur oblato,
suadet (0353B)tenaciam, ut exacuat gulam: nimirum dum hoc nulli dare
disponimus, et tempus edendi congruum exspectamus, interim mens nostra
crapulae fit meditatorium, et male exundans lebes escarum.
Ut ergo materiam hujus vexationis amittas, projice quod male servatur: et
protinus mens libera, deposito omni quo premebatur, erigitur. Quidam vero
cum lautiores cibos non appetant, obtentu tamen levati, levandive jejunii
refectionis frenum praecipiti libertate relaxant. Sed certum est, quia
ciborum illa immoderata perceptio, corpus non tam viribus roborat, quam mole
gravat, sensum obtundit, torporem ingerit, somnolentiam parit; et dum utique
ventositatem frequenter efflare compellitur, cor fixum in oratione vel
psalmodia tenere, tumor, (0353C)vel, ut ita fatear, languor incolumis
necessario prohibetur. Si itaque vires insumendis alimentis exspectas,
nunquam modum temperatae sobrietatis excedas: quia, quod salubre est
corpori, constat etiam corporali amicum inesse virtuti.
CAPUT XXI. De vestium paupertate, et vilitate amanda.
Vestibus quoque vilibus et paucis esto contentus. Assuesce
igitur, ut levi ac perexiguo semper induaris amictu. Quod quidem in initio
non sine labore fit, sed procedente consuetudine, dum quasi in naturam
vertitur, incommoditas frigoris facile mitigatur. Porro
extremitas vestium, ciborumque penuria omnem avaritiam de corde monachi
prorsus expellit. Ad
quid enim mihi concupiscere quod nec alimentis, (0353D)nec indumentis
accrescat? Igitur
et nuditatem pedum, et exiguitatem vestium, lecti duritiam, ciborum
asperitatem, 348 aquae potum, percipiendo pulmentum, et caetera hujusmodi,
incipientes quidem non sine quadam formidine perhorrescimus; perseverantes
autem, et longanimiter insistentes, facilia prorsus, et tolerabilia
deputamus. Asperitatem quippe frequentia mitigat, rigorem consuetudo
commendat.
CAPUT XXII. De nihil pro certo definiendo, et de cogitationibus
discernendis.
Hanc etiam tibimet indicere consuetudinem non graveris, ut aggressurum te
aliquid, facturumve nunquam pro certo definias: sed potius, si
Deo (0354A)placere cognoveris, cum quadam videlicet conditione disponas,
omnemque voluntatem tuam a Dei voluntate suspendas. Sic itaque ad agendum
aliquid extrinsecus satage, ut supernae dispositionis arbitrium assidue
versetur in mente: quatenus si conatus tuus obviante cujuslibet
difficultatis obstaculo frangitur, mens tua protinus ad divinae providentiae
judicium revertatur. Inter fluctuantes plane cogitationum inundantium
impetus, mentem tuam quasi rete constitue: quae videlicet recta consilia,
velut pisces, contineat; et vanas cogitationes effluere, atque elabi, velut
repentia quaeque abominanda permittat. Discerne
cogitationes, et non solum quae ad mentem veniant, sed etiam unde veniant,
vigilanter attende. Animadverte quod (0354B)loquor; saepe namque malignus
hostis praeterita peccata ad mentem revocat, ut eisdem rursum illecebris
delecteris: saepe divinus Spiritus idipsum facit, ut in fletibus
compungaris; et cum una eademque ad diversos exitus tendat, plerumque mens
improvida, quid circa se agatur ignorat. Saepe a bono spiritu bona cogitatio
peragendae videlicet pietatis immittitur, cujus se auctorem callidus
insidiator astuta persuasione mentitur; ne scilicet bonum fiat, quod decepta
mens ab adversario suggestum putat. Saepe dum psallimus, tanquam officiosis
cogitationibus a diabolo vehementius oppugnamur; ut dum mens nostra quasi
pium quid cogitare se considerat, ab intelligendo, quod psallit, oculos
licenter avertat.
(0354C)Porro dum psallimus, Deo nostro sacrificium laudis offerimus. Sed
huic sacrificio pestilentes spiritus, velut harpyiae circumvolant, et pravas
ingerendo cogitationes tanquam injectis illuc quibusdam stercoribus foedant:
aut certe omnino diripiunt, si tentationibus nos infestando, ab oratione
compescunt. Sed sicut sacrificia placare Deum, si nobis rapta sunt,
nequeunt; ita et quae fuerint inquinata, auctori munditiae placere non
possunt. Unde pari modo cavendum est, ne vel nos acquiescamus in tentatione
deficere, vel hostis insiliens sacrificium nostrum cogitationis foedae
contagione valeat inquinare. Sive autem Scripturarum meditationi deditus,
sive operi cuipiam sis intentus, frequenter ad orationem recurre, et terrae
prostrato corpore, mentem ad coelum (0354D)erige. Quo fit, ut et cor
tentatio deserat, et ab oculis acedia diu sedentibus importuna discedat:
verum 349 noli diu prostratus jacere, quia tunc diabolus, tanquam et ipsa
mens jaceat, ad tentandum acrius infestare festinat, et mista somno
cogitationum phantasmata subministrat. Quotiescunque
enim occultus hostis dormitantis oculos palpitare conspexerit, mox taedioso
cordi jaculum pravae cogitationis infigit. Quia tunc videlicet opportunum
nocendi locum callidus insidiator invenit, cum mentem nostram a custodiae
suae circumspectione languescere per oculi exterioris indicium
deprehendit. Saepe manus ad orationem in modum signi salutaris extende, ut
dum crucis imaginem conaris exprimere (0355A)merito apud Crucifixum veniam
debeas facilius impetrare.
CAPUT XXIII. Contra omnes tentationes, mortis sepulturae que memoriam multum
prodesse.
In omni autem titillantis pugnae certamine, sepulcrum stude semper ad
memoriam revocare. Ira
fortassis effert animum, dirige protinus oculos ad sepulcrum; mox enim omnis
amaritudo deponitur, dum quo furor humanus vergat, mens provida
contemplatur. Superbiae spiritus inflat, sepulcrum ad mentem redeat;
necessario etiam illic rigidae cervicis tumorem premimus: ubi cinerem nos
procul dubio pulveremque pensamus. Quid superbis, terra et cinis? invidiae
faces inflammant, et ad sepulcrum (0355B)respice; et disce, quia qui tam
cito ab hac vita discedimus, frustra bona temporalia aliis
invidemus. Incentiva libidinis aestuant, sepulcrum doceat quam velociter
humani corporis viror arescat, et quam superfluo voluptuosum corruptibili
carni cubile substernitur, quam videlicet horrendae domus requies in proximo
praestolatur.
Gulae pruritus illecebrat, sepulcro protinus ad mentem reducto, considera:
quia dum carnem nostram delicate, vel tenere fovendo distendimus, cibum
procul dubio vermium saginamus: eoque fit, ut quo plura comedimus, a
pluribus comedamur: dumque ventrem molliter alimus, ingratis convivis
pinguia alimenta nutrimus.
Avaritiae stimulus incitat, ad sepulcrum praesto (0355C)semper recurre,
ibique condisce, quia mortalitatis ejus incassum stipendia plura congerimus,
qui iter ipsum quod pergimus, tam brevi spatio terminamus. Accedia te, vel
somnolentia deprimit, sepulcrum te doceat pro aeternis nunc praemiis
vigilare, in quo videlicet, te necesse est diutissime sine ulla postmodum
remuneratione quiescere, quatenus qui aeternam requiem gaudii coelestis
exspectas alacriter, nunc cum propriae torpore desidiae, momentaneo labore
confligas.
Vestium te nitor oblectat, ad sepulcrum recurre, atque perpende, quam vesane
desipiant, qui exornare vile pulvisculum vestibus ambitiosis anhelant: qui
nimirum idcirco lutum auro contegunt, sordibus munditias superponunt: quia
quae vera sunt ornamenta (0355D)interioris hominis non intelligunt. Vana
gloria fortassis elevare te nititur, ad sepulcrum respice, et quo fine omnis
350 humana gloria claudatur, attende: « Omnis enim caro fenum, et omnis
gloria ejus, quasi flos feni (Isa. IV). » Prurit lingua per ventosa, sive
scurrilia verba diffluere, sepulcrum ad mentem redeat, et sicut a criminosa,
sic etiam ab otiosa te, vel jocosa nihilominus loquacitate compescat. Illic
nimirum perite valebis addiscere, quam districte nos expediat a cunctis
hujus vitae vanitatibus declinare: et ne plura enumerando te diutius
protraham, in omni pugnae surgentis articulo haec te sollicitudo non
deserat, ut protinus mentis oculos ad sepulcra contemplanda convertas:
quatenus dum te illic immundum (0356A)abjectumque pulverem esse consideras,
cervicem cordis adversus Conditorem in arrogantiam non extollas; dumque te
conspicis procul dubio moriturum, jam te pulsantibus vitiis exhibeas velut
mortuum. Esto quoque sollicitus, ut cum pravam tibimet cogitationem adesse
persenseris, extenso pollice, protinus cor tuum signare festines: quatenus
dum in ipsam carnem signum sanctae crucis imprimitur, continuo interior homo
ad dimicandum cum cogitatione perversa totis viribus excitetur. Sicque mens,
sublato triumphali vexillo, hostibus suis viriliter obviet: et propriis
sedibus, dum adhuc in vestibulo retardatur, exturbet.
CAPUT XXIV. Quomodo confiteri debeas.
(0356B)Quod si aliquando consistens in cellula illicitum aliquid cogitando,
vel etiam operando, peccaveris, unde te quantumlibet conscientia pavefacta
remordeat, non statim confessionis gratia prodeas, vel propositi silentii
rigorem frangas; ipsi autem Deo Domino nostro Jesu Christo interim
confitere, et futurae jam confessionis, velut quasdam illi arrhas, in hunc
modum trade: « Domine Jesu Christe, aeterne Pontifex, et sanctorum minister
(Hebr. IX), ac veri tabernaculi sacerdos juxta ordinem Melchisedech, qui
sanctum et immaculatum proprii corporis tui agnum, hostiam salutarem
obtulisti Deo Patri in odorem suavitatis pro peccatis nostris, et sic non
sine sanguine semel in anno in Sancta sanctorum intrasti, hoc est in ipsum
coelum, ut appareas vultui (0356C)Patris, tibi confiteor quia cecidi in hoc
peccatum, quod oculos tuae majestatis latere non potuit. Unde et propter
illud, et propter alia innumerabilia, et gravissima peccata mea non sum
dignus infelices oculos meos levare ad coelum, vel ingredi in sanctam
Ecclesiam tuam, aut etiam benedictum nomen tuum pollutis labiis meis
exprimere. Quapropter lacrymabiliter obsecro immensam clementiam tuam, qui
pro peccatoribus mihique similibus mori dignatus es, ut hoc mihi clementer
indulgeas, et ad veram fructuosamque poenitentiam me pervenire concedas. »
Quod si adhuc etiam quaeris, quomodo solus ad horam primam, sive
completorium debeas confiteri, sic dicito: « Ego miserrimus et infelix
confiteor coram Deo, tibi, sancta et gloriosa virgo Maria, et
vobis, (0356D)omnes sancti Dei, mea culpa, peccavi nimis per superbiam, in
suggestione, delectatione, consensu, cogitatione, 351 verbis, et
opere. Propterea deprecor te, piissima Dei Genitrix, et vos omnes sancti et
electi Dei, ut orare dignemini pro me misero peccatore. Intercedentibus
vobis omnibus, misereatur mihi omnipotens Deus, dimittat mihi omnia peccata
mea, liberet me ab omni malo, conservet, confirmet, corroboret me in omni
opere bono, et absolvat me Deus ab omni vinculo delictorum meorum, et
perducat me Christus Dei Filius ad vitam aeternam. Amen. »
CAPUT XXV. De his quae ad levandum pondus eremiticae austeritatis valent.
(0357A)
Plane omni conatus instantia, summisque viribus enitere, ut ad lacrymarum
gratiarum contemplationisque perfectionem possis attingere. Quod nimirum non
ad hoc tantummodo proficit, ut in illo beatitudinis regno gradus superior
acquiratur: sed ad hoc etiam, ut in hac ipsa vita quam ducis, omnis rigidae
austeritatis horror abscedat; seseque quidquid districtionis, quidquid
afflictionis amarum videbatur, in dulcedinem vertat. Cum videlicet amor
timori, libertas successerit servituti, tunc necessitas in voluntatem
vertitur, et inenarrabili charitatis incendio suave fit et jucundum quidquid
eatenus videbatur (0357B)asperum et durum. Porro Israeliticus ille populus
in vastitate eremi constitutus, cum et in Aegyptum jam redire non posset, et
adhuc promissam terram, meritis praepedientibus, non intraret; laboris et
itineris taedium, diversaeque necessitatis inopiam coactus est sustinere (
Exod. ). Sic nimirum, sic quisquis tenebrosam mundi hujus jam latitudinem
sprevit; sed adhuc tamen ad perfectionis culmen, torporis astrictus ignavia
non aspirat: multas aerumnarum, laborumque molestias necesse est perferat:
utpote inter utrumque consistens, et mundanae prosperitatis qualicunque
consolatione non utitur, et tamen adhuc supernae contemplationis lumine
perfrui non meretur. A mundo siquidem avertit oculos, quem reliquit; et
lumen necdum (0357C)valet videre, quod quaerit; non habet jam de saeculari
delectatione quod gaudeat, et spiritualem laetitiam non degustat, ad quam
videlicet non ingenuo fervore festinat.
Quapropter, aut ad perfectionem totis nisibus elaborandum est, aut multa
calamitatum tentationumque taedia perferenda. Durum sane est regalis curiae
militiam sustinere: at postquam gratiam Regis adeptus, ejus coeperis lateri
familiarius adhaerere, cubiculum frequentius ingredi, astare conspectui,
mutua miscere colloquia, privatis interesse consiliis; totus mox ille
militiae labor dulcis, et amoenus efficitur, inquietumque negotium quavis
quiete suavius deputatur. Nimirum sine labore laboras, sine molestia
satagis, sine vexatione discurris.
(0357D)Festina ergo vitiorum passiones elidere, ut in cubiculum Regis
admissus, ei valeas tanquam domesticus adhaerere; et mentis tuae acies eo
liberius in lucis Auctorem intendat, quo tenebrosa phantasmatum, vanarumque
cogitationum 352 caligo non obstat. Saepe
autem dum multiplici tentationum obsidione vallamur, divinae respectu
clementiae repente in contemplationem rapimur. Et sic velut intra
diversorium, magnificam Regis gloriam per occultas rimas inspicimus; dum
corpore foris posito, ventorum procellas, et pluviarum inundantium turbines
sustinemus. Sicque quodammodo solus oculus deliciarum regalium voluptate
perfruitur, dum membra caetera flabris et cruciatibus (0358A)exponuntur. Ut
ergo levigetur labor itineris, tendendi sunt oculi ad requiem
mansionis. Leve nimirum fit omne quod peragimus; si prae oculis meta semper
habetur, ad quam festinamus. Illud
quoque ad allevandum districtionis eremiticae pondus non mediocriter
proficit: si cibi parcioris inopiam, et potus ariditatem, aliaque nonnulla
carni contraria, sibimet quis ad tempus indicit. Nam
cum postmodum ad consueta revertitur, consuetudinis regulam, remissionis
lassitudinem arbitratur: et collatione quadam facta, lucrum caro non minimum
deputat, his aliquid adjecisse, quibus tunc contenta vivebat.
CAPUT XXVI. Quomodo lacrymarum gratia possit acquiri.
(0358B)Sed quia lacrymis insistendum esse docuimus, consequenter etiam
quomodo ad ipsam lacrymarum gratiam possit attingi, prout earum largitor
infuderit, breviter intimemus. Quisquis ergo non tam arido corde moerere,
quam et lacrymarum inundantia quaeris affluere; non modo te a strepitu
negotiorum saecularium remove, sed a fraterni saepe colloquii mutua te
fabulatione compesce: omnes a te mundanae actionis curas, et sollicitudines
amputa, et eas tanquam ruderum moles, et meatus obstacula ab obstructi
fontis spiramine submovere festina. Sicut enim in caverna terrae de abysso
veniens aqua colligitur; sed obicibus oppressa, non effluit; sic in humano
corde considerata profunditate divini judicii tristitia nascitur, quae tamen
per fletum lacrymis (0358C)erumpentibus non emanat; si terrenorum actuum
sufflamen obsistat: tristitia quippe lacrymarum materia est: sed ut hujus
fontis possit ubertim vena profluere, satage cuncta negotii saecularis
obstacula removere, et ut quod frequenter expertus sum, non omittam; ipse
quoque spiritualis zelus, disciplina commissorum, correptio delinquentium,
sanctae praedicationis alloquium, haec, et his similia tametsi sancta sint,
et divina prorsus auctoritate mandata, lacrymarum tamen procul dubio
noscuntur impedimenta.
Si igitur ad lacrymarum gratiam pia vis intentione pertingere, non solum a
terrenis negotiis, sed a quorumdam te aliquando spiritualium exercitiorum
exsecutionem compesce. Malitiam quoque, iram et (0358D)odium, et reliquas
vitiorum pestes de antro tui cordis elimina; ne si te accusatrix conscientia
forte remordeat, mens tua intimi roris vacuefacta madoribus, ariditate
formidinis contabescat, dicente Scriptura: « Arescentibus hominibus prae
timore (Luc. XXI). » Sanctitatis quippe fiducia, et testis innocentiae
conscientia 353 puram mentem quibusdam coelestis gratiae rivulis irrigat, et
resolvit in lacrymas, duritiam squalidi cordis emollit, et profluendi meatum
fletibus aperit. Sit ergo conscientia tua pura, munda, nitida; sit sincera,
azyma, atque ab omni labe nequitiarum spiritualium defaecata: et cum
compunctio cordis erumpere properat, obex mordacis conscientiae non
obsistat; neve cor pavidum dignae formidinis (0359A)algor obstringat, et
lacrymarum aqua versa in glaciem non currat: quanquam et metus criminum
compunctionem aliquando pariat lacrymarum.
Sed aliud est timor servilis, aliud gratia spiritalis, qua videlicet
holocausta medullata Deo super aram contriti cordis offerimus: et pingue
sacrificium in odorem suavitatis salubriter adolemus. Quae nimirum sancti
Spiritus gratia si defuerit, licet mentem ad supernam gloriam quis sublevare
contendat; licet gehennae supplicia, vel praeterita peccata ad memoriam
reducat, vel etiam Dominicae passionis mysteria recolat; propter haec tamen
omnia lacrymae non erumpunt, cui mentis arcana peccatis exigentibus
obdurescunt. Tu autem, sicut prudens et operosus agricola, agrum tuum
indesinenter exerce, terram (0359B)tui cordis, et corporis vomere sanctae
disciplinae proscinde, glebas duritiae minutatim contere, vitiorum vepres
exstirpare contende; et sic paratus quotidie, tensis in coelum oculis
superni imbris inundantiam praestolare. Nam summus Arbiter, ille videlicet
occultus inspector, qui stat post parietem nostrum, « respiciens per
fenestram, prospiciens per cancellos (Cant. II); » licet ad tempus aquam
provida dispensatione contineat: si te sic solerter agentem, ac vigilem esse
conspexerit, agrum in proximo uberibus proprii charismatis imbribus
irrigabit; et ita diversis virtutum floribus ager ornabitur: ut qui eatenus
squalidus ac sterilis videbatur, jam proventu exuberantium segetum feraciter
cumuletur.
CAPUT XXVII. De perseverando in eo vitae modo, quem semel quis arripuerit.
(0359C)
Praeterea vitae modum, quem semel arripueris, perseveranter tene, constanter
exsequere, ne scenica, quod absit, a temetipso videaris vertigine
discrepare. Nolo igitur male volantis Icari sequaris exemplum: qui nimirum
dum modo summa penetrat, modo dimissis alis in ima declinat, inconstantiae
suae diffrenata libertas in hiantis eum pelagi profunda praecipitat, ne
forte; quod dicitur, multicolorem te nutans mutabilitas reddat; sed
uniformem potius status gravitatis exhibeat. Persevera itaque in eo quod
coeperis, et rectam consuetae vitae lineam tene; ne te novum semper variatae
vitae diversitas reddat, sed in sanctae constantiae (0359D)fundamento
praefixae regulae consuetudo stabiliat; ut diuturnae consuetudinis usus
obdulcet, quod tanquam amarum prorsus, et asperum infirmitas humanae
fragilitatis abhorret. Exhibe te undique virtutum nitore conspicuum, et
uniformi, ut ita loquar, veste sanctitatis ornatum, cui videlicet, nullus
cujuslibet 354 vitii pannus videatur assutus. Inhonestum quippe videtur,
atque ridiculum, si indutum te veste purpurea, sericis ocreis, calceis
deauratis, solum te villosi arietis pileum inter multas ornamentorum infulas
exhibeat rusticanum.
Quod dicere gestio, tale est: cum in afflictione jejunii, in censura
silentii, in abjectae vestis asperitate Antonium praebeas; ne in levitate
risus, vel (0360A)facetae dicacitatis urbanitate, Democritum ostendas. «
Quis enim consensus templo Dei cum idolis? Quae societas luci ad
tenebras? Deo ad Belial? » (II Cor. VI.) « Modicum » enim « fermentum totam
massam corrumpit (I Cor. V). » Sic igitur ager animae tuae virtutum
segetibus floreat, ut nequaquam veprium aculei per incuriam
inhorrescant. Sic ex una parte rectitudo videntes aedificet; ut ex altera
vitio emergente, velut impacto ariete, quod aedificatum est, non
vacillet. Esto itaque gravis incessu, maturus in verbo, piger ad vindictam,
velox ad indulgendam poenitentibus veniam. In omnibus te exhibe consummatae
virtutis exemplum, et, ut dicitur, undique te praebe teretem, atque
rotundum: ut malleo nunc disciplinae contusus, et lima
poenitentiae, (0360B)sanctique certaminis expolitus, postmodum sine tinnitu,
vel strepitu ponaris in ordine lapidum ignitorum.
CAPUT XXVIII. Qualis eligi, et qualis esse debeat eremitarum prior.
Quia igitur pro styli compendio qualiter conversari debeat eremita, utcunque
descripsimus; qualis etiam esse eremitarum prior expediat, in calce opusculi
breviter annectamus. Nec dicendus est ordo praeposterus, si is qui officio
futurus est primus, in descriptione regulae ponatur extremus; cum et prius
debeat in eodem proposito vivere, quam praeesse, omniumque se praebere
debeat minimum, qui in regimine videtur esse praelatus. Cavendum itaque est,
ne de monasteriali ordine prior eligatur inter eremitas; (0360C)licet
prudens, et doctus, vel regularibus disciplinis videatur instructus. Sed ex
ipso proposito spiritualis frater eligatur, qui videlicet jam coeperit
eremitice vivere, et experimento didicerit contra spiritales nequitias
dimicare; qui pugnas alieni cordis ex semetipso domestice colligat, et quod
ex ore confitentis audierit, ex propria conscientia, velut trita manus ad
praelium, recognoscat.
Stude itaque prior, ut te contiguus alloquar, quatenus quos prioratus
officio superas, si possibile est, quantumlibet etiam vita praecedas. Vivida
quippe, et efficax in discipulorum cordibus praedicatio est, aliis alimenta
providere, providentem vero in jejunii rigore persistere. Optime vigilias
praedicat, qui post longum psalmodiae decursum, signum (0360D)excitandis
fratribus pulsat: eloquentissime, dum tacemus, silentium commendamus:
fructuose de extremitate vestium disputat, qui se pannorum conscissione
deformat. Indumentorum vero juxta divitem nitore conspicuus, frustra cum
Joanne pilos praedicat camelorum. Ultor injuriae patientiam 355 non
suadet. Qui cumulandis pecuniarum quaestibus inardescit, ignem avaritiae in
alieno pectore non exstinguit. Qui crebra vagatione raptatur, de remorandi
censura frivolus disputator habetur. Qui autem cellulam perpetuus incolit,
ad stabilitatis praeconium de toto corpore linguam facit; et cum os taceat,
muta membra melius, quia et simplicius, clamant.
(0361A)Vitae tuae semper habeto testem, qui et occulta bona tua in fratres
aedificatoria debeat relatione transfundere, et famam tuam a sinistra possit
suspicione purgare. Per planiora duc gregem tuum; sed excelsa interim
discretus ductor ostende: quatenus dum dispensationi tuae deputant, quod
remissius vivunt, et auctoritati Patrum districta, quae audiunt, ad
conscendendam perfectionis arcem expeditius accingantur; pudeatque ipsos
ignobiliter in imis hebescere, qui per excelsa condiscunt praevios ingenue
commeasse. Per recta gradientibus te supparem praebe: in delinquentes autem
disciplinae vigorem zelatus exerce. Pro observanda intra conscientiam
innocentiae puritate, noli virgam deponere disciplinae: sic tamen
correptionis verbum (0361B)ex labiis proferatur, ut fraterni amoris in
pectore dulcedo servetur. Sicut plane capiendis avibus de manu stantis
accipiter advolat: sic indignationis vox sine tuae mentis indignatione
procedat. Nam et sagitta, cui infigitur, vulnerat: sanguinem tamen is a quo
prodiit arcus ignorat. Notandum tamen, quia fragilis mens ab eremi
perseverantia facilius frangitur, etiam si levis injuriae summotenus occasio
praebeatur. Nam et gravis sarcina tanto minori deliberatione deponitur,
quanto et ipse quodammodo suadere videtur humerus qui gravatur.
Facile igitur ab illorum cohabitatione disceditur, ubi quisque quotidiana
frui victus inopia, rarissimam vero copiam tolerare jubetur. Unde
temperata (0361C)disciplinae arte utendum; ne quos afflictio privata
debilitat, injecta durae correptionis asperitas sternat. Cujuscunque autem
fortiter agentis exemplum, siquidem ex tuis est, suppressa persona, profer
in medium, si autem extraneus, vocabulum exprimatur. Efficacius enim
modernorum cohortantur exempla, quam veterum; et magnae confusionis pudor
est, si cum sanctis viris in una simul aetate viventes, in rectae
conversationis studio eis in aliquo non reperiantur aequales. Quandoquidem
illos sola mentium ingenuitas roborat: istos autem diversorum temporum
debilitas non excusat.
CAPUT XXIX. De venientibus ex saeculo ad eremum.
Si quando de saeculari habitu quis ad eremum (0361D)converti voluerit, noli,
juxta priorum normam, rudimenta monasterii suadere: sed si devotio vera ac
sincera patuerit, in eremo, quam flagitat, conversionis aditum praebe. Eo
quippe, ut lugens loquar, pleraque devoluta sunt monasteria, ut vitiosiores
reperiantur ab eis ingressi: quam ii, qui nuper 356 sunt de mundani
naufragii fluctibus eruti. Et certe simplici metallo monetae signum
congruenter imprimitur: at postquam falsatus est nummus, difficile est ut ad
veritatem monetalis regulae corrigatur.
Pateat igitur aditus venienti de saeculo, ut imprimatur quodammodo simplici
superveniens figura (0362A)metallo. Ingressus autem cellulam, non statim
omnem consuetudinis regulam permittatur implere: sed diu quaerat, quod
difficulter inventum, charius teneat. Postmodum vero processu temporis omnes
sancto desiderio relaxentur habenae, et quidquid ardui mens spirabat,
attentet: ut in ipso fervoris spiritu semitae sublimioris iter aggrediatur
incedere, a qua postmodum pudeat ignobiliter declinare: et initii sui
rudimenta pro exemplo semper ante oculos teneat, ut si non eminentiora
conscenderit, ab his saltem dilabi, quae dudum coeperit, erubescat.
CAPUT XXX. De his qui ex coenobitica conversatione ad eremum accedunt.
Si autem de regula monasterii sit, qui ad eremum (0362B)properat,
superstitiosas quasdam monasticae disciplinae censuras, supervacuos
tintinnabulorum clangores, cantilenarum multiplices harmonias, ornamentorum
phaleras, et caetera talia, quadam sobriae reprehensionis arte dijudica,
competenter extenua, sine damnatione depretia, inferens illud Apostoli: Quia
« in Christo Jesu neque circumcisio aliquid valet, neque praeputium, sed
nova creatura (Galat. VI). » Et iterum: Quia « Altissimus non in manufactis
habitat (Act. VII). » Illud etiam ad Timotheum: « Quia corporalis
exercitatio ad modicum utilis est, pietas autem ad omnia utilis est (I Tim.
IV). » His igitur et hujusmodi documentis existimationem monasterialis
ordinis quodam modestae censurae libramine supprime; ut dum in audientis
mente fabrica consuetae (0362C)vitae destruitur, praelatae solitudinis
aedificium construatur: et ad standum se de caetero constanter accingat, qui
se hactenus jacuisse considerat.
Si vero post peracti laboris diuturna certamina post edomatas maceratae
carnis illecebras, cum jam se viderit quorumdam vitiorum, velut totidem
hostium, calcare cervices, coeperit immoderatius transacta despicere, et ea,
quae praesto sunt, liberiori laude proferre; tunc coenobiorum sunt efferenda
praeconia, et quaecunque in eorum discipulis aguntur, ad Dei gloriam
referenda; ac salutaris obedientiae perhibenda sunt sacrificia; quatenus dum
professio vitae communis extollitur, de singulari proposito, si qua forte
subrepserat, arrogantia deponatur. Et nequaquam quasi de perfectioris vitae
privilegio tumeat, dum plerosque in inferiori gradu tanto
sublimius (0362D)incedentes adhuc fortasse non aequat. Admonendus est, ut si
quid agendum fortassis immineat, non propterea quorumdam more coenobitarum,
velociter psallat: et sic de Psalterio ad negotium vice perversa, tanquam de
pelago ad littus enatare contendat. Anxietatem quippe spiritus, callidus
insidiator 357 immittit: quietum vero et humilem animum, ubi requiescat,
princeps pacis inquirit. Respondeat igitur adversario suggerenti fabulosa,
dum psallit: dum hoc, quod prae manibus est, officium perago, interim tace;
postmodum si quid causa dictaverit, innotesce.
Quod si adhuc pertinacius ingruit, et obfirmatus (0363A)insistit, utrumque
simul, et id quod mittitur, et eum qui miserit maledicat. Adjiciat quoque
verbis eum terrere minacibus, dicens: Me infelix desere, et tremendum
judicii diem ante oculos pone, in quo videlicet juste damnandus es, et
perpetuis postmodum flammis ultricibus exurendus. Qui nimirum terror
plurimum valet ad superandam pugnam, et ad effugiendam versuti insidiatoris
astutiam. Hinc est etiam, quod praemissis orationibus exorcismi, semper ex
ecclesiastica traditione subjungitur: Qui venturus est judicare vivos et
mortuos, et saeculum per ignem: ut dum malignus spiritus tanta formidine in
tentatione percellitur, a creatura Dei territus expellatur. His et hujusmodi
telis commilitones tuos subtiliter instrue, et in acie cum
adversariis (0363B)jugiter dimicare praevius doce.
CAPUT XXXI. De patientiae virtute, illi qui praeest maxime necessaria.
Plane cum omnibus debeas florere virtutibus, qui ad virtutis exemplum es
super alios constitutus, patientiae virtuti propensius studeas: omnigenae
adversitatis obstacula per patientiam vince. Patientia te durum lapidem, imo
insecabilem praebeat adamantem. Adamantis quippe sigillum formam caeteris
lapidibus imprimit: sed vicissim in se nullius soliditatis imaginem prorsus
admittit. Mens quoque tua si irruentibus adversis nulla se perturbatione
mutaverit, velut alieni in se lapidis imaginem non accipit: imo suum aliis
characterem imprimit, dum quidquid adversitati acciderit, in salutem sibi
suavitate (0363C)mentis, et animi tranquillitate convertit. Aut nunquam, aut
raro capitulum cum fratribus celebretur, quo missa metanoea te non accuses;
ultro etiam in te scoparum disciplina procedat, humili satis auctoritate
deposce. Si vel tuum, vel cujuslibet fratris laesum adversum te animum
senseris, noli quiescere, donec studeas vulnus mentis, prout causa
dictaverit, vel corripiendo, vel mulcendo, vel etiam satisfaciendo
sanare. Idcirco autem super prioris officio diutius verba protrahimus, quia
divina gratia praeduce, omnem subjectorum perfectionem in ejus pendere
magisterio non ambigimus. Quod
enim stomachus in humano corpore, hoc propemodum prior est in fratrum
spiritualium congregatione. (0363D)Sicut enim de stomachi receptaculo vigor
et robur per omnia corporis membra diffunditur; ita nimirum de bene
administrato 358 praesidentis officio omne corpus in charitatis compage
degentium vegetatur.
CAPUT XXXII. Non perfecta et consummata eremiticae vitae instituta, sed
leviora quadam hujus conversationis principia in hac regula contineri.
(0364A)
Obsecro autem ne me, fratres mei, districtiori quam hic legitur, lege
viventes, dissolutionis arguant, et austeritatem eremi temperasse,
austerioris forte censurae quam debeant, suggillationibus reprehendant. Nam
cum Israelitae illi carnales decidentibus Benjamin filiis venialiter
pereunt, unamque ex Israel cecidisse tribum lacrymabiliter gemunt, et amaris
fletibus et ululatibus conqueruntur: quid nobis agendum est, cum videamus
inter ecclesiasticae disciplinae reliquos ordines eremiticae professionis
numerum eatenus imminutum; ut in plerisque terrae provinciis non ambigamus
funditus esse deletum. Parcendum
est ergo Benjamin, egregiis videlicet, ac robustissimis inter Israelitas
caeteros (0364B)bellatoribus; quatenus venialis, et moderata discretio per
posteritatis incrementa multiplicet, quos utique districta severitas, vel
potius humana fragilitas annullavit. Et sic tribuum numerus constet, dum
eam, quae periisse videbatur, austeritas temperata conservet. Nam
et illud quoque non excidit, quod sancti apostoli, qui missi fuerant crucem
Christi humano generi praedicare (Act. XV, XXI), omniumque virtutum
adoptionis filios documentis imbuere, inter ipsa nascentis fidei rudimenta,
hoc solum quibusdam praeceperunt gentilibus: ut abstinerent se ab immolatis
simulacrorum, et sanguine, et suffocato, et fornicatione. Imponentes quippe
minima, non prohibuere majora; ut qui novae doctrinae (0364C)duritia
poterant deterreri, quandoque ad fortia convalescerent praeceptis mitioribus
invitati; et a parvis, ac levibus, velut pueri adhuc lactentes, inciperent,
ut graviora legis divinae mandata in perfecta postmodum aetate valenter
implerent.
Nos etiam, qui spiritalis infantiae crepundias teximus, et lactantis adhuc
eremitae, ut ita fatear, incunabula fabricamus; dum debiles quosque,
nostrique consimiles per planiora deducimus, expedite praecinctos ab ardui
montis ascensu minime prohibemus; quatenus imbecilles adhuc sic lactis
liquor enutriat, ut valentes, ac vividos corpulentioris sibi soliditas non
repellat. Hoc autem ex divinae clementiae bonitate confidimus, quod quisquis
illa peragere, quae in hoc opusculo scripta sunt, (0364D)augendi provectus
intentione studuerit, non laedetur a morte secunda, nec delebitur nomen ejus
de libro vitae, sed Agnus ille, qui eum post se crucis suae conspicit
gestatorem, in coelesti Jerusalem ascribet sibimet procul dubio cohaeredem
(Apoc. XX, XXI). Amen.
Sit nomen Domini benedictum.
Ritorno alla pagina sulla "Regole di san Pier Damiani"
Ritorno alla pagina iniziale "Regole monastiche e conventuali"
| Ora, lege et labora | San Benedetto | Santa Regola | Attualitą di San Benedetto |
| Storia del Monachesimo | A Diogneto | Imitazione di Cristo | Sacra Bibbia |
22 gennaio 2022 a cura di Alberto "da Cormano" alberto@ora-et-labora.net