Petrus Damianus
De ordine eremitarum et facultatibus eremi Fontis Avellani
Opuscolum decimum quartum: De ordine eremitarum et facultatibus eremi Fontis Avellani
(Petrus Damianus),
J. P. Migne PL, CXLV, coll. 327 sgg.
ARGUMENTUM.
Ad exemplum, et imitationem posterorum, regulas, et vivendi instituta,
quibus eremitae Fontis Avellani suo tempore utebantur, describit, iisque, ut
qui post se futuri sunt, utantur, neque ad laxiorem vitae normam declinent,
gravissime obtestatur. Suisque ut in orationibus meminerint post mortem
suam, obsecrat.
(0327D) Cum fervorem sanctae conversationis vestrae, fratres charissimi,
diligenter attendo, nullis hoc humanis (0328D)viribus deputo; sed illi
potius, qui operatur in vobis velle et perficere, pro bona voluntate,
gratias (0329A)ago: Ille enim fons est et origo virtutis: ille bonae
inspirator est voluntatis. Et quid mirum, si fragilia corporum vestrorum
vascula ad portandam post se crucem fortiter roborat, qui cuncta mundi
horrea in levibus culmorum aristis mirabiliter librat? Et quorum pondere
lapidea saepe aedificia corruunt, ad haec ferenda volatiles spicarum thecae,
tenuibus mistae paleis, non succumbunt. Quid mirum, inquam, si debilibus
servorum suorum membris vires attribuit, qui in tenuissimis uvarum
folliculis omnium ubique regionum vina suspendit: et quod ex tunnis operose,
et cum magno labore compactis saepius effluit, hoc perexilis corticis, quasi
quoddam fidele depositorium sine diminutione custodit: imo quod illinc vel
guttatim frequenter effunditur, hic (0329B)non minuendo, sed augendo potius
per quotidiana incrementa servatur.
Quis autem divini operis magnitudinem narrare sufficiat, cum sive in
palearum culmis, seu in uvarum botris recondi videat cellaria potentum,
promptuaria regum? Videamus in arbore folium sub ipsis pruinis hiemalibus
lapsabundum, et consumpto autumnalis clementiae virore, jamjam pene casurum,
ita ut vix ramusculo, cui dependet, inhaereat, sed apertissima levis ruinae
signa praetendat: inhorrescunt flabra, venti furentes hic inde concutiunt,
brumalis horror crassi aeris rigore densatur: atque, ut magis stupeas,
defluentibus reliquis undique foliis terra sternitur, et depositis comis
arbor suo decore nudatur; cum illud solum nullo manente permaneat, (0329C)et
velut cohaeredum superstes in fraternae possessionis jura succedat. Quid
autem intelligendum in hujus rei consideratione relinquitur, nisi quia nec
arboris folium potest cadere, nisi divinum praesumat imperium?
Quid ergo mirum, si, defluente jam ex maxima parte monastico ordine, quosdam
servos suos omnipotens Deus in perferendo diversarum tentationum labore
corroborat, qui et quae vult in arboribus folia, caeteris decidentibus,
ligat? Unde
non immerito scrutator ille divinae patientiae B. Job: « Qui facit, inquit,
magna, et incomprehensibilia, et mirabilia, quorum non est numerus (Job
XI). » Quapropter immensas Creatori meo gratias refero, qui me indignum
ministerii locum habere voluit in conventu non multorum, (0329D)sed bonorum,
quos mihi necesse sit ad patriam redeundo praecedere; sed gaudendum est, si
fraterna possim vestigia parili conviatione tenere: ut fructum, qui
nequaquam mihi ex spatiosa terra colligitur, uberius videatur angustae
fertilitatis recompensare proventus.
Volo autem, fratres mei, de vestrae conversationis ordine pauca
perstringere, ut quod in vestris nunc vivis operibus legitur, etiam apicibus
traditum ad eorum, qui nobis in hoc loco successuri sunt, notitiam
transferatur: quatenus et si non contigerit eos ad altiora conscendere,
eamdem saltem vivendi regulam, quam vos tenuisse didicerint, et ipsi
studeant fideliter observare: ut qui habitationis fuerint
successores, (0330A)sint nihilominus et conversationis haeredes: et quod de
regulari observantia sui loci viderint specialiter scriptum, pudeat si de
sua fuerit aliquando imitatione deletum. In hoc nempe loco, qui fons
Avellani dicitur, plerumque viginti plus minus monachi per cellulas, sive in
assignata cuique obedientia degimus; ut omnes simul cum conversis, et
famulis tricenarium quinarium numerum, aut vix, aut breviter excedamus. Vivendi
autem regula hoc nostro tempore talis est.
Ab octavis nempe Dominicae Resurrectionis usque ad diem sanctum Pentecostes,
quatuor 323 dies per hebdomadam jejunatis, praeter Dominicum vero diem, de
cujus reverentia nullus addubitat, tertia feria, et quinta feria bis in die
reficitis. Illo
enim (0330B)tempore, ut nostis, non prohibentur monachi auctoritate sacrorum
canonum jejunare. Ab
octava autem Pentecostes usque ad festivitatem sancti Joannis, quinque
diebus observatur sub hac discretione jejunium: ut tertia feria ad horam
nonam pulmentum habeatis, quinta vero feria secunda vice reficitis. A
festivitate vero S. Joannis usque ad Idus Septembris, tertia et quinta feria
tenetur bina in die refectio: reliquis vero quatuor diebus servetur solito
more jejunium. Ab Idibus vero Septembris usque in Pascha Domini, quinque
diebus jejunium sine intermissione tenetur, salvo eo, quod semper
infirmioribus fratribus, humorumque inaequalitatem patientibus, prout
necesse fuerit, misericorditer subvenitur. Nemo autem me mendacii temerarius
arguat, dum me (0330C)non extraneis loqui, sed his, qui rem perite noverint,
praesentibus haec narrare considerat: et certe non immerito erubescerem, si
inter discipulos veritatis, ipsis scientibus, commento fallaciae deservirem.
Etsi enim eos, qui postmodum audituri sunt, hujus rei plenitudinem fraudare
non debeam, malo tamen ex eo, quod est, salva veritate relinquere; quam id,
quod non est, vana persuasione jactare. Ecce enim de duabus illis
quadragesimis, quae vel Natalem Domini, vel sanctum Pascha praecedunt, licet
ego taceam, vos tamen scitis, quia nonnulli hic sunt, qui absque diebus
Dominicis, duplex illud quadragesimale spatium totum jejunando transcurrere
soleant, exceptis tribus solemnitatibus, S. videlicet (0330D)Andreae, et
sancti Benedicti, et Annuntiationis Dominicae. Per alias autem festivitates,
quae magnae quidem, sed adeo non sunt praecipuae, sive in quadragesimali
tempore, sive per totius anni curriculum, cellerarius cum his, qui juxta
ecclesiam commorantur, cum duodecim celebrent lectionibus, atque si priori
videtur, aliqua illis misericordia refectionis impenditur. Caeterum hi, qui
sunt per cellulas constituti, trina lectione contenti, dum foras minime
prodeant, jejunium suum ex more conservant.
Jejunare autem illos diximus, qui panem cum sale et aqua percipiunt: ubi
autem praeter haec aliud aliquid additur, perfectum jejunium non
vocatur. Solebant autem hic quidam et Dominicis diebus (0331A)utriusque
quadragesimae coctionibus abstinere, quod nos ob reverentiam sacrae diei
prohibere curavimus. Famuli autem, qui nobiscum sunt, per totius anni
circulum tribus per hebdomadam diebus tenent ex more jejunium. In illis
autem duabus quadragesimis quatuor dies convenienter observant, exceptis
his, qui in via longius diriguntur. A vino autem, ut nostis, aliquanto
tempore continuimus; ita ut neque laici, neque extrinsecus venientes, vel
etiam in Pascha Domini, aliquid hic, praeter aquam biberent: neque vinum
hic, nisi pro sacrificio haberetur. Sed quoniam et hic manentes coeperunt
aegrotantes deficere, et quidam ad eremum transire cupientes, hujus rigoris
observantiam penitus abhorrere; fraternae, 324 sive, ut verius dicam,
communi imbecillitati (0331B)dispensatorie condescendentes indulsimus, ut
vinum hic servato sobrietatis moderamine biberetur: ut quod cum Joanne non
possumus ex toto relinquere, saltem cum Timotheo Pauli discipulo studeamus
infirmo stomacho sobrie, et humiliter ministrare (I Tim. V): et qui prorsus
abstemii esse non possumus, esse saltem sobrii studeamus. Verumtamen in
praedictis duabus quadragesimis consuetudo tenuit, ut neque monachis, neque
laicis vini vel etiam piscis perceptio concedatur. Pulmentum quoque in
eisdem quadragesimis nunquam sit praeter unum, nisi his quatuor
festivitatibus, scilicet B. Andreae, S. Benedicti, in Dominica Palmarum, et
Coena Domini, quibus nimirum sacratissimis diebus pisces, et vinum cum
gratiarum actione percipiuntur.
(0331C)In Sabbato autem sancto, nec non et vigilia Natalis Domini, ut labor
ecclesiastici relevetur officii, totum panem, qui voluerint, comedunt: alium
vero cibum sive laici, sive monachi penitus non admittunt. Tres autem
solummodo octavae per annum ita celebrantur, ut jejunare hic nemo cogatur,
id est, Dominicae Resurrectionis, et sanctae Pentecostes, atque Natalis
Domini. Sed quibusdam, quia propter desuetudinem [ f. consuetudinem] grave
est totius hebdomadae binam continuare refectionem, quandoquidem hoc
humiliter expetunt, jejunare aliquantulum pro misericordia
conceduntur. Consuetudo est autem fratribus in diebus Dominicis omni
tempore, praeter quadragesimas duas, duo habere pulmenta; in aliis vero
diebus unum solummodo. Et de jejuniis quidem ista sufficiant.
(0331D)In caeteris autem spiritualis exercitii studiis, quae sit continui
fervoris instantia, quae sollicitudo, quam vigil et operosa frequentia,
timeo dicere: ne mihi similibus, desidiosis videlicet, et negligentibus
videar onerosus existere, atque eorum in me aliquatenus invidiam concitare:
hoc tamen mihi liceat, quia tanta est diligentia in flexionibus genuum, in
disciplinis scoparum, et in caeteris hujusmodi, ut cum quilibet poenitens
incertae mentis metu, injunctam poenitentiam per haec remedia implere
praecipitur, brevi tempore longa poenitentia consumatur, salva tamen
consuetudine, ut si postmodum vita nominis in longum ducitur, jejunium non
relinquatur. (0332A)Dantur
autem ex more tria millia scoparum pro unius anni poenitentia, sive viginti
psalteria, aut viginti quinque missae.
De psalmodia vero consuetudo est, ut cum duo fratres simul commorantur in
cella, duo persolvant in die psalteria, unum pro vivis, alterum pro
defunctis. Et illud quidem, quod est vivorum, cum illis dicitur
additamentis, quae beatus Romualdus apposuit; quod vero pro defunctis cum
novem lectionibus dicitur, tribus nimirum per quinquagenos psalmos. Qui
autem solus moratur, Psalterium quidem vivorum totum per singulos dies
adimplet: defunctorum autem sive medium, sive totum, juxta quod virium
possibilitas administrat. Horarum autem psalmodia canonica omnino, sicut in
monasterio, ita hic per (0332B)ordinem, tota nihilominus adimpletur.
325 Hoc autem inter caetera praetermittendum non est, quia in cellulis
continuum tenetur, sicut revera in oratorio, ex more silentium: nec
praetermittitur, ut illic aliquis vel pro confessione loquatur; excepto si
priori visum fuerit, ut novitiis, eorumque institutoribus ad tempus
aliquantulum loquendi licentia concedatur. Si quid autem loqui indigent, ad
ecclesiam prodeuntes, quaeque sunt necessaria manifestant.
Illud etiam non minima pars poenitentiae est, quod omni tempore, sive
aestate, sive hieme, non calceis, non ocreis utuntur in cellulis; sed nudis
semper cruribus, et pedibus consuetudo est permanere, exceptis his qui gravi
molestia infirmitatis urgentur.
(0332C)Regulare autem est monasteriis, ut hi qui in viam diriguntur, foris
non comedant, si eo die sperant reverti: cui videlicet observantiae illud
etiam apud nos additur: ut sive ipso, sive alio die fuerit quis egressus,
jejunus semper ad eremum revertatur.
De caeteris vero monasticae institutionis observationibus quidquid in
regulari, et districto monasterio tenetur, idem etiam hic caute, et solerter
nihilominus custoditur: videlicet de promptissima obedientia, ut quodcunque
praecipitur, ferventissime peragatur: de non dando, vel accipiendo sine
jussione prioris: de proprio non habendo: ut dum sunt in claustro, quod est
juxta ecclesiam, sive in festivis diebus, sive omnibus incompetentibus horis
silentium teneant: ut in capitulo, in oratorio, in
refectorio (0332D)regularem consuetudinem non postponant: ut cum hospitibus
non loquantur, atque ideo a cellulis usque ad ecclesiam sive venientes, sive
redeuntes, a censura silentii non recedant; et multa hujus generis, quae
nimirum nos idcirco enumerare postponimus, quia laciniosi styli fastidium
devitamus. Taceo de vilitate spontanea, et asperitate vestium, de duritia,
de austeritate cubilium, et de districta censura silentii, de amore
perpetuae inclusionis.
Illud sane cuncta videtur excellere, illud omnibus sancte viventibus digne
censetur virtutibus eminere, quod tanta est inter fratres charitas, tanta
unitas voluntatum vicarii amoris igne conflata; ut unusquisque se non sibi,
sed omnibus natum credat: (0333A)quod alienum est, ipse possideat: et quod
suum est, in omnes extenso amore transfundat.
Hoc mihi etiam non mediocriter placet, fratres mei, quia si quis inter vos
debilior apparuerit, mox omnes certatim, quid patiatur, inquiritis, ut se de
solito rigore remittere non moretur, instantes, et non solum necessaria
quaeque suggerere, sed etiam vosmetipsos ad ejus custodiam ultroneos
gaudetis offerre.
Illud etiam silentio praeteriri dignum esse non ducimus, quia cum frater
quispiam ex nostris obierit, unusquisque pro eo septem dies jejunat, septem
disciplinas cum millenis scoparum ictibus accipit, septingentas metanaeas
facit, triginta insuper Psalteria ex more decantat, continuis quoque
triginta (0333B)pro eo diebus missarum solemnia specialiter
celebrantur. Haec igitur hujus loci regula nulla voti varietate postponitur:
haec consuetudo circa defunctos districta 326 prorsus et inviolabili semper
observatione tenetur. Si quis autem fortasse novitius, vel quolibet modo
morte praeventus, injunctam poenitentiam consummare non potuit, mox ut ad
fratrum notitiam res patefacta pervenerit, cum magno fervore tota
poenitentia parili facta inter eos divisione, suscipitur: et quantalibet
sit, brevi spatio per diversos afflictionum modos ovanter expletur. Felices
nimirum divitiae charitatis, quae gratis se non modo viventibus ingerunt,
sed et mortuos prosequuntur. Felices, inquam, quae illic nobis ex aliena
bonae voluntatis ubertate succurrunt, ubi proprii operis
supplementa (0333C)deficiunt: et cum jam districte a nobis non habentibus,
quidquid debemus, exigitur, ex fraternae charitatis abundantia debiti nostri
libra completur.
Pauca haec de ea, quae nunc est, hujus eremi conversatione sufficiant, ut
per haec, quae breviter annotantur, valeat colligi quid ex his, quae
silentio praetermissa sunt, debeat aestimari. Sed ecce, fratres charissimi,
dum de vestris virtutibus aliquid vobis praesentibus refero, timeo certe
simul et erubesco: timeo scilicet vos offendere; erubesco, ne videar
assentationibus deservire. Sed ad hoc scribendum, teste conscientia, bonae
me intentionis studium provocat, fraternae salutis amor instigat: quatenus
non solum vobis talia scribendo (0333D)consulere, sed et posteris vestris
valeam longius providere. Nimirum, ut et vos ista legentes studeatis ei,
quod semel coepistis, bono operi perseveranter insistere: et illi in his
discant, quid de nostra debeant imitatione tenere. Quia enim in hoc loco,
nisi divina providentia aliter senserit, non diu post spero me habiturum
esse sepulcrum: non minus sum de futura hujus loci religione sollicitus,
quam his, quae sub praesentia versantur, intentus. Unde te, o prior,
quicunque mihi quotuslibet in hujus loci administratione successeris, per
adventum Domini nostri Jesu Christi, per terrorem divini judicii, te
lacrymabiliter obsecro, per nomen te divinae majestatis obtestor, ut ab
hujus observantiae regula, cum (0334A)his qui tibi subditi fuerint, non
declines a bono tramite, per quem in hoc loco nunc inceditur, non
aberres. Pudeat vos ab illorum nobilitate fieri vivendo degeneres, qui facti
estis habitaculo successores. Absit, ut divini obsequii census vestro
tempore videatur imminui, qui Deo ex hujus loci reditu solebat ante
persolvi: non impar quippe pensum debiti muneris exigit, qui possessionem
suam novis agricolis antiqua censitam pensione locavit.
Non ergo vos per spatiosae viae latitudinem delectet incedere, qui jubemini
per angustam portam, quae ducit ad vitam, intrare (Matth. VII). Stricta
namque via est quae ducit ad coelum; ampla autem est, quae mergit in
tartarum. Non itaque ad monasterialem laxitudinem ab eremitica vos libeat
districtione (0334B)descendere: et, relicta lege spiritus, carnis illecebris
et lenociniis consentire. Et quidem bona sunt illa, sed ista meliora. Et
quid est aliud a melioribus ad bona descendere, nisi ab excelsis ad humilia
declinare, a recto cursu post tergum redire, ab ardore spiritus in teporem
noxium defervere, atque sic paulatim sublimibus in praecipitium ruere?
327 Haec igitur pauca, quae scripsi, successor mi, sedulus inspice: atque ad
imprimendum formam tuae tuorumque conversationi, quasi quoddam signaculum
tene. Nunquam apud te haec depravetur imago: nunquam tuo tempore haec
salutaris forma per incuriam deteratur; ne, quod absit, paracharaximus pro
nummo moneta degenerante procedat. Et certe non ignoras, quia falsarius
trapezita, qui monetam (0334C)violasse convincitur, plerumque judiciali
calculo manus abscissione multatur.
Ut autem ad haec observanda nullus excusationi pateat locus, juxta id, quod
exiguitate loci humilis competebat, studuimus eotenus possessiones
acquirere: ut praedictum fratrum numerum possis, nisi exercendi cura
defuerit, sustentare. Librorum quoque numerum non minimum dereliquimus, ut
fratribus nostris, qui pro nobis orare dignentur, meditandi copiam
praeberemus. Bibliothecam namque omnium Veteris et Novi Testamenti
voluminum, licet cursim, ac per hoc non exacte vobis emendare curavimus. Ex
passionibus quoque beatorum martyrum; ex homiliis sanctorum Patrum; ex
commentariis, allegoricas sacrae Scripturae sententias
exponentium, (0334D)Gregorii scilicet, Ambrosii, Augustini, Hieronymi,
Prosperi, Bedae, Remigii, etiam et Amalarii, insuper et Haimonis, atque
Paschasii, divina gratia nostris allubescente laboribus, plures libros
habetis, quibus vacare potestis; ut sanctae animae vestrae non solum
oratione crescant, sed et lectione pinguescant. Ex quibus nimirum codicibus
nonnullos pro nostra possibilitate correximus; ut in sacrae disciplinae
studiis intelligentiae vobis aditum panderemus.
Claustrum quoque juxta ecclesiam construi 328 hac intentione censuimus; ut
si quem adhuc inolita monasterialis ordinis consuetudo delectat, habeat ubi
in praecipuis festivitatibus solemniter ex more procedat: cui et processioni
crucem argenteam satis (0335A)idoneam procuravimus. Ejusdem quoque
intentionis studio, imbecillitati fragilium consulentes, etiam tintinnabula,
atque bechinia, diversaque divinae domus utensilia comparavimus. Calices
quoque duos argenteos pulcherrime deauratos hac vobis ratione providimus; ut
cum sacra Dominici corporis et sanguinis mysteria vultis accipere, stannum,
vel vilius quodcunque metallum vestris labiis nequaquam necesse sit
adhibere. Conspicua
nihilominus sacrosancto altari tegmina, et celebrandis missarum solemniis
pretiosa contulimus ornamenta.
Haec omnia, fratres, nos non sine labore quaesivimus, ut vobis laboris
impendia tolleremus: tantoque liberius se vester animus ad alta
sustolleret, (0335B)quanto minus hunc ad providenda sibi infirma
rei (0336A)familiaris inopia non gravaret. Unde rogo, fratres charissimi,
quicunque mihi estis in hujus loci sacri habitaculo successuri, ut qui vobis
ante consului, quam hujus vitae haberetis ingressum; vos etiam me pia
vicissitudine vestris adjuvetis orationibus jam defunctum; et qui vobis
paravi locum religiose vivendi, vos mihi copiam acquiratis indulgentiam
promerendi. Ecce, fratres mei, fui quod estis: et emensus sum, quod
transitis. Praesto vobis sunt quae deserui; propinquum est quo perveni. Sic
igitur compendium vestrae mortalitatis excurrite; ut elapsis vanis, quae
temporaliter transeunt, ad bona perveniatis, quae his perpetuo mansura
succedunt.
(0336B)Sit nomen Domini benedictum.
Ritorno alla pagina sulla "Regole di san Pier Damiani"
Ritorno alla pagina iniziale "Regole monastiche e conventuali"
| Ora, lege et labora | San Benedetto | Santa Regola | Attualitą di San Benedetto |
| Storia del Monachesimo | A Diogneto | Imitazione di Cristo | Sacra Bibbia |
22 gennaio 2022 a cura di Alberto "da Cormano" alberto@ora-et-labora.net