CAPITULA AQUISGRANENSIA (817)
Estratti da “Consuetudines monasticae”, Vol III., A cura di Bruno Albers O.S.B.,
pagg. 115-142.
Ed. Typis Montis Casini - 1907.
Ndr. Come Bruno Albers spiega nell’introduzione, di questo testo
esistono due recensioni, una lunga ed una breve. La lunga, dal codice
Parisinus 4638, è attribuita a Alfred Boretius (1836-1900), mentre la
corta (completa del commentario alla Regola di San Benedetto di Paolo
Diacono) è attribuita ai monaci di Montecassino che l’hanno stampata nel
1880. La numerazione in numeri arabi (come è nel testo originale) si
riferisce alla recensione lunga.
Anno Incarnationis Domini nostri Jesu Christi
DCCCXVII Imperii vero gloriosissimi principis Hludovvici quarto, VI.
Idus Iulias, cum in domo Aquisgrani Palatii, que Lateranis dicitur,
abbates cum quam pluribus una suis resedissent monachis haec quae
secuntur capitula communi consilio ac pari uoluntate inviolabiliter a
regularibus conservari decreverunt.
I. Ut abbates, mox ut ad monasteria sua
remeaverint regulam per singula verba discutientes pleniter legant et
intellegentes domino opitulante efficaciter cum monachis suis implere
studeant.
II. Ut monachi omnes, qui possunt, memoriter
Regulam discant.
III. Ut officium iuxta quod in Regula sancti
Benedicti continetur, caelebrent.
IV. Ut in coquina, in pistrino et in caeteris
artium officinis propriis operentur manibus, et uestimenta sua oportuno
tempore lauent.
V. Ut nullo umquam
tempore post vigilias causa dormiendi, nisi contigerit eos ante horam
constitutam surgere, ad lectos redeant suos.
VI. Ut in Quadragesima nisi, in Sabbato
sancto, non radantur. Alio enim tempore semel per quindecim dies
radantut.
VII. (11) Ut certum fleotomiae tempus non
observant (!), sed unicuique, secundum quod necessitas expostulat,
concedatur, et specialis in cibo et potu tunc consolatio praebeatur.
VIII. (12) Ut si necessitas poposcerit ob
operis laborem, post refectionem vespertinam etiam et in Quadragesima,
pari modo et quando officium mortuorum celebratur, priusquam lectio
Completorii legatur, bibant.
IX. (13) Ut cum a quocumque priore suo
increpatus quis eorum fuerit, Mea
culpa primo dicat; deinde prosternens se illius pedibus cum cappa,
si habuerit, veniam petat. Et tunc iubente priore surgat, et· unde
interrogatus fuerit rationem humiliter reddat.
X. (15) Ut soli sine alio fratre in viam non
dirigantur.
XI. (16) Ut sibi compatres commatresve non
faciant, neque osculentur feminas.
XII. (14) Ut nudi pro qualibet culpa coram
fratrum obtutibus non flagellentur.
XIII. (17) Ut si necessitas fuerit eos
occupari in frugibus colligendis, constitutum legendi et meridie
pausandi tempus pretermittatur, et operantes non murmurent.
XIV. (18) Ut quarta et
sexta feria ieiunantes ante Nonam aut post Nonam, si necessitas fuerit,
iuxta prioris arbitrium, levia opera exerceant.
XV. (19) Ut in
Quadragesima libris de bibliotheca secundum prioris dispositionem
acceptis, alios, nisi prior decreverit expedire, non accipiant.
XVI. (20) Ut eis
vestimenta nec multum vilia, nec multum pretiosa, sed mediocra dentur.
XVII. (23) Ut in
Quadragesima, sicut et in alio tempore vicissim sibi pedes lavent et
antiphonas huic officio congruentes decantent.
In Caena vero Domini pedes fratrum, si valet, abbas lavet et osculetur,
et poculum porrigat.
XVIII. (24) Ut
mandatum, post caenam fiat.
XIX. (25) Ut ea, quam monachi sui habent,
mensura sint abbates contenti in manducando, in bibendo, in dormiendo,
in vestiendo, in operando, quando in aliis utilitatibus non fuerint
occupati.
XX. (26) Ut villas
frequenter, nisi necessitas cogerit non circumeant, neque suis illas
monachis custodiendas committant. Et si eos ire ad eas necessitas
fuerit, expleto necessitatis negotio, ad sua mox monasteria redeant.
XXI. (27) Ut abbas vel
quispiam fratrum ad portam monasterii cum hospitibus non reficiant. In
refectorio autem omnem eis humanitatem manducandi ac bibendi exhibeat.
Et ipse cum episcopis, abbatibus, canonicis, nobilibus unde ipsi
reficiuntur sumat. Si vero propter hospitem uoluerit ad solitam
mensuram fratribus sibique. augere aliquid, in sua maneat potestate.
XXII. (28) Ut
servitores non ad unam mensam, sed in propriis locis, post refectionem
fratrum reficiant; quibus eadem lectio que fratribus recitata est,
recitetur.
XXIII. (30) Ut
lectori, nihil nisi quod Regula iubet, detur.
XXIV.
(30) Ut
Alleluia in Septuagesima dimittatur.
XXV. (31) Ut
prepositus intra et extra monasterium post abbatem maiorem reliquis
abbati subditis habeat potestatem.
XXVI. (32) Ut monachis
nisi monachus non constituatur praepositus.
XXVII. (33) Ut de
senioribus monasterium circumeuntibus quidam cum fratribus in
oboedientiam exeant, quidam in monasterio propter custodiam remaneant.
XXVIII. (34) Ut novitio
non facilis monasterii tribuatur ingressus, et ut in cella hospitum
probationis causa hospitibus serviat paucis diebus. Res vero, si quas
habet, parentibus suis commendet. Expleto probationis suae anno,
secundum quod Regula precipit, inde faciat. Ipse vero nec tondeatur nec
vestimenta pristina inmutet, priusquam obedientiam promittat.
XXIX. (38) Ut quando
fratres post Sextam dormiunt, si quis eorum vult legere, in ecclesia,
aut in lectulo suo legat.
XXX. (39) Ut in
Quadragesima usque ad Nonam operentur fratres, quatenus missa celebrata
congruo tempore reficiant.
XXXI. (40) Ut domus
semota his qui fugere, aut pugnis baculisve inter se voluerint
confligere, aut quibus ex integro facte sunt regulares discipline,
habeatur huiusmodi, qua in hieme ignis possit accendi, et atrium iuxta
sit, quo possint, quod eis iniungitur, operari.
XXXII. (41) Ut si quis
negligenter sonitum fecerit, aut aliud quid excesserit in refectorio mox
a priore veniam petat.
XXXIII. (42) Ut nullus
plebeius seu clericus secularis in monasterio ad habitandum recipiatur,
nisi voluerit fieri monachus.
XXXIV. (43) Ut nemini
liceat sermonem iuramenti aut adfirmationis profere, nisi sicut sancti
patres soliti fuerunt loqui.
XXXV. (44) Ut abbatibus
liceat habere cellas in quibus aut monachi sint aut canonici. Et abbas
prevideat, ne minus de monachis ibi habitare permittat quam sex.
XXXVI. (45) Ut schola in monasterio non
habeatur, nisi eorum qui oblati sunt.
XXXVII. (46) Ut in precipuis sollemnitatibus,
id est in Natali, et in octabas Domini, in Epiphania, in Pascha quoque
et Ascensione Domini, in Pentecosten et in Sanctorum festivitatibus, id
est sancti Stephani, in beati Iohannis Evangelistae, in Natale Infantum,
in Purificatione et Adsumptione sanctae Mariae, similiter in beatorum
apostolorum festis, in sancti Iohannis Baptistae, in sancti Laurentii et
sancti Martini, seu in Natali cuiuslibet sancti, cuius honor in
qualicumque parrochia specialiter celebratur, plenum officium agatur et
bis reficiatur.
XXXVIII. (47) Ut in Parasceve non aliud nisi
panis et aqua sumatur.
XXXIX. (48) Ut
benedictio post Completorium a sacerdote dicatur.
XL. (49) Ut de omnibus in
aelymosynae datis tam aecclesiae quam fratribus, decime pauperibus
dentur.
XLI. (50) Ut balnearum
usus in arbitrio prioris consistat.
XLII. (7) Ut in octabas
Paschae radantur.
XLIII. (50) Ut
praetermissis portionibus psalterii, psalmi speciales elymosinariis et
defunctis cantentur.
XIV. (51) Ut in ebdomada Pentecosten non
flectantur genua, et non ieiunetur, nisi statuti fuerint dies ieiunii.
XLV. (52) Ut laici causa manducandi ac bibendi
in refectorium non ducantur.
XLVI. (53) Ut quocies necessitas exposcit,
vestimenta et calciamenta et omnia necessaria fratribus dentur.
XLVII. (35) Ut monachus professione facta
tribus diebus coculla coopertum habeat caput.
XLVIII. (36) Ut puerum pater aut mater tempore
oblationis offerant altari et petitionem pro eo coram laicis testibus
faciant, quam tempore intellegibili ipse puer confirmet.
XLIX. (54) Ut qui preponuntur nonni uocentur.
L. (55) Ut senior decanus
reliquis decanis preponatur, et abbate vel preposito praesente locum
proprium teneat.
LI. (56) Ut prepositus, decani, cellararius,
portarius si utiles in suis ministeriis fuerint, quantum abbati et
congregationi placuerit, ibi stent.
LII. (37) Ut infantes oblati carnem non nisi
causa infirmitatis manducent.
LIII.
(57) Ut libra panis triginta solidos
per duodecim denarios metiatur.
LIV. (21) Ut mensura
cocullae duobus cubitis consistat.
LV. (58) Ut dormitorium
iuxta oratorium constituatur, ubi supervenientes monachi dormiant.
LVI. (59) Ut canonici abbates monachos secum
in itinere, nisi ad generalem synodum, non ducant.
LVII. (60) Ut duo tantum
signa ad Tertiam, Sextam Nonamque pulsentur.
LVIII. (61) Ut monachi cappas dissutas preter
uillosas non habeant.
LIX. (62) Ut abbas, prepositus, vel decanus,
quamvis presbyteri non sint, lectoribus benedictionem tribuant.
LX. (63) Ut docti fratres eligantur, qui cum
supervenientibus monachis loquantur.
LXI. (64) Ut de furto incerto oratio et
excommunicatio a corpore et sanguine Christi fiat, quousque culpabilis
confiteatur.
LXII. (65) Ut si frater adversus fratrem pro
qualibet culpa testimonium protulerit, perfectiori credatur.
LXIII. (66) Ut psalmus invitatorius et
Gloria pro defunctis non
cantetur.
LXIV. (67) Ut lector
stando benedictionem postulet.
LXV. (68) Ut eulogiae
fratribus a presbyteris in refectorio dentur.
LXVI. (69) Ut ad
Capitulum martyrilogium primitus legatur, et dicatur versus, deinde
Regula, aut omelia quaelibet legatur; deinde
Tu autem domine dicatur.
LXVII. (72) Ut quando
fratres aestivo tempore ieiunant, post Sextam dormiant.
LXVIII. (72) Ut is, qui noxa tenetur culpae,
die Dominico remissius habeat et veniam non petat.
LXIX. (73) Ut pro abbate defuncto
anniversarium fiat officium.
(Ndr. LXX. manca)
LXXI. (70) Ut ad Capitulum lectio tradatur,
similiter ad conlationem, si tempus fuerit oportunum.
LXXII. (75) Ut nullus pro munere recipiatur in
monasterio, nisi quem bona voluntas et merita commendent.
LXXIII. (76) Ut unicuique fratri in cibo et in
potu sua mensura separatim detur, et de ipsa mensura sibi data alicui
nihil tribuat.
LXXIII. (77) (Ndr. Numero capitolo doppio) Ut
fratres aliquid pinguedinis in victu cotidiano habeant; excepta sexta
feria, et diebus octo ante Natale Domini, et a Quinquagesima usque ad
Pascha.
LXXIV. (79) Ut muffulae berbicine fratribus
dentur.
LXXV. (78) Ut volatilia in Natale Domini et in
Pascha quattuor tantum diebus, si est unde, comedant. Si vero non fuerit
unde, non requiratur per debitum. Si autem abbas aut monachi abstinere
se voluerint, in eorum sit arbitrio.
(Ndr. Seguono altri capitoli della recensione
lunga)
8. Ut volatilia intus forisve, nisi pro
infirmitate, nullo tempore comedant.
9. Ut nullus episcoporum monachis volatilia
comedere praecipiat.
10. Ut poma et lactucae, nisi quando alius
sumitur cibus, non comedantur.
22. Ut si infra positae
mensurae quantitatem decreverit abbas causa necessitatis quippiam
augeri, in illius maneat potestate. Alioquin hoc omnino provideat, ut
camisias duas, et tunicas duas, et cucullas duas, et cappas duas
unusquisque monachorum habeat; quibus vero necesse est, addatur et
tertia; et pedules quatuor paria, et femoralia duo paria, roccum unum,
pellicias usque ad talos duas, fasciolas duas; quibus autem necesse est
itineris causa, alias duas, (manicas quas vulgo) wantos (appellamus), in
aestate, et in hieme vero muffulas vervicinas; calciamenta diurna paria
duo, subtalares per noctem in aestate duas, in hieme vero soccos;
saponem et uncturam sufficienter; pinguedinem ad esum excepto sexta
feria et viginti diebus ante Nativitatem Domini, et septimana illa, quae
ante Quadragesimam vocatur Quinquagesima. Ubi autem vinum non est unde
emina detur, duplicem mensuram de cerevisia bona. Et quaecumque praeter
haec eorum regula iubet, cum necessitas postulaverit, absque dilatione
accipiant.
80. In doctrina sua abbas
apostolicam debet illam semper formulam servare, in qua dicit:
argue, obsecra, increpa. Id
est, indisciplinatos et inquietos debet durius arguere, obedientes autem
et mites et patientes, ut in melius proficiant, obsecrare. Negligentes
vero et contemnentes ut increpet et corripiat, admonemus, neque
dissimulet peccata delinquentium; sed mox ut coeperint oriri, radicitus
ea ut praevalet amputet, memor periculi Heli sacerdotis de Silo.
Improbos autem et duros ac superbos vel inobedientes, verberum vel
corporis castigatione in ipso initio peccati coerceat, sciens scriptum:
Stultus verbis non corrigitur; et iterum:
Percute filium tuum virga, et
liberabis animam eius a morte. In omnibus igitur omnes magistram
sequantur regulam, neque ab ea temere declinetur a quoquam. Nullus in
monasterio proprii cordis sequatur voluntatem, neque praesumat quisquam
cum abbate suo proterve infra monasterium aut foris contendere. Quod si
praesumpserit, regulari disciplinae subiaceat. Si quis frequenter
correptus pro qualibet culpa, si etiam excommunicatus non emendaverit,
acrior ei accedat correctio, id est, verberum vindictae in eum
procedant. Similiter et qui praesumpserit claustra monasterii egredi,
vel quocumque ire, vel quippiam, quamvis parum, sine iussione abbatis
facere, vindictae regulari subiaceat. Peccantes autem coram omnibus
arguantur, ut caeteri metum habeant.
81. Ut psalmi quinque
aestate ante horam Primam, tempore vero hiemali post intervallum pro
rege et omnibus catholicis et familiaribus et elemosinariis omni die
canantur, id est: *Miserere me
Deus secundum, *Deus in nomine
tuo. *Miserere me Deus, miserere. *Deus
misereatur noster.*Deus in
adiutorium meum, et pro rege specialiter: *Exaudiat
te Dominus.
82. Ut pro omnibus
defunctis catholicis psalmi quinque canantur, id est *Verba me. *Domine, ne in
furore tuo. *Dilexi quoniam.
*Credidi. *De profundis, et pro omnibus defunctis seu monachis seu omnibus
catholicis fidelibus christianis psalmi quinque canantur id est *Dominus
regit me. *Ad te Domine levavi. *Dominus
illuminatio mea. *Domine
exaudi II. *Lauda, anima mea
Dominum.
83. Ut datam a priore
saponis et uncturae mensuram et reliqua, quae ibi conveniunt necessaria,
ad suos habeant lectos.
Ritorno alla pagina su "san Benedetto d'Aniane"
Ritorno alla pagina iniziale "Regole monastiche e conventuali"
| Ora, lege et labora | San Benedetto | Santa Regola | Attualità di San Benedetto |
| Storia del Monachesimo | A Diogneto | Imitazione di Cristo | Sacra Bibbia |
5 marzo 2022 a cura di Alberto "da Cormano" alberto@ora-et-labora.net